Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur börja springa igen?
You need to log in to create posts and topics.

Hej, för över ett år sedan tror jag att jag förstörde min kropp rejält genom att jag ökade min springning från 5 km till 1mil. Direkt, ingen ökning riktigt utan det var verkligen 5 km ena dagen och andra dagen 1 mil. Därefter började det göra ont i knän,

Kanske inte den sorts tips och råd du i första hand tänkt dig, men mitt råd är att du börjar springa i intervaller (intervall löpning-gång). T.ex gå 5 min, spring 20, gå.... Detta för att hitta den positiva känslan i att "klara springa" igen. Med alla ska

Varför inte haka på ett program som ökar sakta men säkert från just 5km till en mil? Det finns ju några såna, bla på I Forms hemsida som man kan roa sig med.

Viktigast är väl att man inte ökar för fort och att man inte ökar fart och sträcka samtidigt. Ja

Tänk om jag hade fått det där tipset att inte öka för fort för ett och halvt år sedan eller så (det fick jag nog, men ignorerade) då skulle jag nog inte ha samma problem. Fast nu gäller det inte att öka från 5km till milen, utan från 0 km till 5 km först

Ah! då har vi vårt kära beprövade C25K-program!
Det har funkat för JÄTTEMÅNGA av oss här!

http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm

Mitt råd till dig är dessutom att strunta i sträckorna och bara köra på tiderna.
Det är inte så kinkigt om man kommer 5km på

Tack! Det där såg jätte bra ut! Jag skrev ut det nu.
Absolut värt att prova.
=)

Vi har ju en grupp här på funbeat också - Vi som börjat jogga 2009. Feel free att gå med! Där pratar vi just om jogging på nybörjarnivå.

http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1625

Du kanske inte vill vara med och bidra till gruppmålet (vi s

Jag skickade nyss en förfrågan 😛

Lite grovt och slarvigt kan man säga att skadorna kommer när musklerna inte hinner med konditionen. I sak betyder det att flera skador uppkommer när dina muskler (som måste specialtränas) inte klarar av att bära upp kroppen på rätt sätt när du springer me