Quote from Guest on 17 September 2013, 19:42Hur kan jag bli en snabbare racercyklist på sommaren?
Ska jag träna mountainbike under vintern eller är det bättre med spinning? Längd och hur ofta?
Hur kan jag bli en snabbare racercyklist på sommaren?
Ska jag träna mountainbike under vintern eller är det bättre med spinning? Längd och hur ofta?
Quote from Funbeat user on 17 September 2013, 19:52Jag kom ut starkare och snabbare den här säsongen än jag avslutade förra... Mitt recept:
1. Kvalitetspass på trainer. Både olika typer av pulsintervaller t.ex. 4-6 x 4 minuter hårt med 1-2 min vila eller pyramider 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 min hå
Jag kom ut starkare och snabbare den här säsongen än jag avslutade förra... Mitt recept:
1. Kvalitetspass på trainer. Både olika typer av pulsintervaller t.ex. 4-6 x 4 minuter hårt med 1-2 min vila eller pyramider 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 min hå
Quote from Funbeat user on 18 September 2013, 10:28Jag tränar MTB, löpning, skidor, skridskor, simning, styrka och spinning under vintern och mycket fokus på cykel under april - oktober. Funkar utmärkt de senaste två åren.
Variera träningen under vintern är ett bra tipps.
Jag tränar MTB, löpning, skidor, skridskor, simning, styrka och spinning under vintern och mycket fokus på cykel under april - oktober. Funkar utmärkt de senaste två åren.
Variera träningen under vintern är ett bra tipps.
Quote from Funbeat user on 18 September 2013, 10:47Träna för att förbereda nästa cykelsäsong.
Vilka kvaliteer behöver du förbättra till nästa säsong?
Fundera ut det och sedan tränar du extra mycket på det som du behöver förbättra.
Joel Friels böcker, http://www.adlibris.com/se/sok?q=Joe%20Friel&pn=1&ps
Träna för att förbereda nästa cykelsäsong.
Vilka kvaliteer behöver du förbättra till nästa säsong?
Fundera ut det och sedan tränar du extra mycket på det som du behöver förbättra.
Joel Friels böcker, http://www.adlibris.com/se/sok?q=Joe%20Friel&pn=1&ps
Quote from Funbeat user on 18 September 2013, 20:13Bor du i de delarna av landet där det finns bra skidspår kan längdåkning med skateteknik funka bra. Ger både lårmuskelträning och variation från cyklingen.
Bor du i de delarna av landet där det finns bra skidspår kan längdåkning med skateteknik funka bra. Ger både lårmuskelträning och variation från cyklingen.
Quote from Funbeat user on 18 September 2013, 20:47Håller med alla om variation. Jag tycker också att vanliga spinningpass inte känns som det är för cykel. Det är en egen grej. I år har cykelklubbarna i Skellefteå fått 20 90min långa cykelanpassade spinningpass. Det ska bli intressant.
Kanske kan ni göra
Håller med alla om variation. Jag tycker också att vanliga spinningpass inte känns som det är för cykel. Det är en egen grej. I år har cykelklubbarna i Skellefteå fått 20 90min långa cykelanpassade spinningpass. Det ska bli intressant.
Kanske kan ni göra
Quote from Funbeat user on 18 September 2013, 21:02Jag vill bli snabbare racercyklist och bygga lårmuskler. Mtb verkar super pga att vegetationen gör att det blir som intervall. Samtidigt får jag rätt cykelrörelser.. Jag cyklar i ca 31 km/h men vill upp i minst 35 och helst lite till..
Jag vill bli snabbare racercyklist och bygga lårmuskler. Mtb verkar super pga att vegetationen gör att det blir som intervall. Samtidigt får jag rätt cykelrörelser.. Jag cyklar i ca 31 km/h men vill upp i minst 35 och helst lite till..
Quote from Funbeat user on 18 September 2013, 22:13Det fixar du om du cyklar mycket. "Dom" brukar ju säga att..."man blir bra på det man tränar"... cyklar du mycket blir du bra på cykel. Vet av egen erfarenhet.
Läser att du vill få starkare lår... kör som Sara M skriver, tunga intervaller på vintern. Lån
Det fixar du om du cyklar mycket. "Dom" brukar ju säga att..."man blir bra på det man tränar"... cyklar du mycket blir du bra på cykel. Vet av egen erfarenhet.
Läser att du vill få starkare lår... kör som Sara M skriver, tunga intervaller på vintern. Lån
Quote from Funbeat user on 19 September 2013, 06:45MTB gärna snabba pass på löst grus, typ banvall! Har du trainer så kadenspass och då lägga sig lite snabbare än vad du snittar! fyll sen på med motstånd så du hela tiden kan hålla kadensen...
Variation är nog melodin, skidor, löpning... Gärna någon form
MTB gärna snabba pass på löst grus, typ banvall! Har du trainer så kadenspass och då lägga sig lite snabbare än vad du snittar! fyll sen på med motstånd så du hela tiden kan hålla kadensen...
Variation är nog melodin, skidor, löpning... Gärna någon form
Quote from Funbeat user on 19 September 2013, 09:55MTB är superbra. De unga triathleter jag talat med säger att de bästa cyklisterna i lvg kommer från mtb. MTB cyklar många andra idrottare, t.ex alpina skidåkare, längdskidåkare, orienterare. Omväxling förnöjer.
Sedan tror jag du kan vara lugn. Jag är rel
MTB är superbra. De unga triathleter jag talat med säger att de bästa cyklisterna i lvg kommer från mtb. MTB cyklar många andra idrottare, t.ex alpina skidåkare, längdskidåkare, orienterare. Omväxling förnöjer.
Sedan tror jag du kan vara lugn. Jag är rel