Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningHur delfinkickar man?
You need to log in to create posts and topics.

Av rent fåfänga skäl (läs: jag tänker inte börja tävla i bassäng) skulle jag vilja lära mig att delfinkicka. Några tappra simmare har försökt lära mig, men de verkar tro att problemet är att jag inte fattar hur det skall se ut, och så beskriver de mer och

Hemligheten är att skapa en vågrörelse i hela kroppen. Bäst övning är att börja med ena handen armen. Gör en så mjuk vågrörelse du kan. Överkurs - håll handen utanför bilfönstret och öva vidare i "vindtunnel".

Och när jag får båda armarna (sträckta upp i luften?) att göra så, så kopplar jag på bröstkorgen, sedan magen o s v?

Precis. Men den bästa känslan får iaf jag med en hand

Tack. Jag prövar och återkommer när jag misslyckats.

Återkom och berätta om du har lyckats också 🙂

se till att avsluta med en kraftfull kick med under benen också

Bortsett från i bilen så träna en bra bit under vattenytan 😉

Dvs bryt inte vattenytan med någon del av kroppen när du övar.

Streamline. Axlarna mot öronen. Vågrörelsen börjar i bålen. Det är där kraften sitter. Lederna måste vara mjuka , särskillt fotleden(ankel).

När jag lärde mig fjäril på 60-t så körde man fjäril med armarna och bröstkick med bena.. Nu när jag är 60 och vill köra lite annat än frisim så blir det bröst armtag och delfin kick med bena. Får ett dj...a flyt av detta. Har inte summit nästan nått på 4

För mig är det lättare att få till vågrörelsen om jag simmar med fenor. Kanske kan vara en idé att testa med i början, för att hitta känslan?