Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningHur delfinkickar man?
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker att den steg för steg instruktion som finns för fjärillskick i total immersions film "Four strokes made easy" fungerar mycket bra. Om man bara kan överse med den extremt amerikanska stilen så är den instruktiv. Till skillnad från frisimmet reko

Låter misstänkt likt det här: http://www.youtube.com/watch?v=HO1tsQbrjuY 😉
Så: inköp av fenor + handen utanför bilfönstret, då.

Jag antar att det här inte är konstruktivt, men när jag har lärt barn (4-5 år) att delfinkicka har jag sagt att de ska simma som den lilla sjöjunfrun (Ariel). Liknelsen verkar fungera...

Annars är delfinhopp med (för att bli onödigt matte-nördig) lång pe

Det finns många olika sätt att köra fjärilskickar på. Men allt handlar bara om fysiska regler när kroppen är i vattnet.

För att kroppen ska röra sig framåt snabbast möjligt ska man inte ha en vågrörelse i hela kroppen. Det är bara benen som ska möjligen

Skulle också vilja lära mig fjärils-kickar men tycker det är svårt. Får inte till vågrörelsen utan det blir liksom bara att benen och kroppen sprattlar hit och dit :p

Visst heter bentagen i fjärilssim delfinkick? 😉

Nu har inte jag läst alla inlägg så någon kanske redan tipsat om att bara köra fjäril med ena armen. Den andra ligger kvar ovanför/framför huvudet hela tiden.
Då är det lättare att känna hur timingen ska vara med kicken.
Då kan du med fördel också anda

De gånger jag försökt mig på fjärilssim så har det mest handlat om 25m drunkning typ...

25 m tycker jag är imponerande! Mina fjärilsförsök har nog aldrig blivit ens 10 ...

för ni som har problem med fjärilsimben prova göra det på rygg och under vatten.

om jag ta en platta och kör fjärilsimben känns det som jag gå ingenstans, men undervatten på ryggläge (som ett ryggsim start) känns det som jag bara flygga genom vatten.