Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej! Efter Stockholm halvmara i helgen är jag supersugen på att springa Prag halvmarathon i början (2:e) av april. Frågan är dock - om den kommande vintern blir som den som var - hur få till en vettig träning för att komma förberedd till loppet?

Hur får

Om det är 21 meter snö och en och halv minus (eller var det tvärt om?), så tar man på sig ordentligt och springer där det är plogat. Företrädesvis i solen, om den finns tillgänglig. Annars är det såklart längdskidor som gäller.

...eller i nödfall löpband...det finns alltid nåt sätt.

Finns inget bättre än ett soligt löppass i gnistrande väder på vintern.

Skaffa dubbskor, då kan du springa obehindrat i både snö, slask och på is 🙂

Jag använder dubbade icebuggskor. Går bra att springa på alla underlag.

Eller oxå tar du ett par av dina vanliga löparskor som varit med ett tag och går till däckfirman och ber dem skjuta i några dubbar - funkar det med. Och du vet att dina vinterskor passar (t+)

Ja, dubbar är grejen. Speciellt när man som jag springer i motionsspår. Har flera gånger i en nedförsbacke plötsligt upptäckt att det är is under det tunna snölagret. Dubbarna har då räddat mig. 😀

Om det är 21 minus ute så springer man inte. Testa var din gräns är. Jag klarar av att springa i minus 14-15, men jag tar det lugnt då. Långpass blir det ändå. Det är inte svinkallt jämt.

Att cykla är bra kompletteringsträning, liksom att t.ex. vara med

Om du bor i den delen av landet där det är riktigt kallt under lång tid kan det här vara något att överväga:
http://beta.marathon.se/utrustning/guider/sa-klarar-du-andningen-i-kyla

Ner till -10 ungefär är det inga större problem tycker jag. Om det är ord

12