Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur förbättrar man sin kapacitet …
You need to log in to create posts and topics.

12

Fundering, vilken typ av träning löser följande problem:

När jag ökar belastningen snabbt vid cykling/spinning så får jag mjölksyra, för att kunna öka intensiteten utan att få mjölksyra måste jag göra det (som jag tycker) väldigt saaakta. Det kan ta en m

Ett tips kan vara att läsa träningsbibeln av Joe Friel. Där tar han upp olika metoder för att träna på detta – igångdrag som det brukar kallas. Det är i stort sett bara att man gör igångdragsintervaller för att flytta upp mjölksyratröskeln.

Dels är detta anlagsstyrt, men om du ökar kapillärtätheten kommer syret snabbare ut till förbrukaren. Då är det lång o lugnt som gäller. Sen måste syreupptaget finnas i botten annars hjälper inte det.
Notera även att om kapillärtätheten ökar ökar också

Aha, oglade lite på det och hittade detta:
"Igångdrag körs som 5 set a 5 igångdrag (ca 12 tramptag på maxinensitet) med en minut lugn cykling mellan varje igångdrag och 5 min lugn cykling mellan varje set."

bibeln verkar finnas i flera upplar (både för t

Precis den jag syftar på. Där kommer du hitta mycket som gör att du kan få en bättre strukturerad träning. Du har ju helt rätt i de fördelar du listar upp och boken tar också upp vikten av att analysera de typer av lopp man ska köra under säsongen och sed

Tack Tobias... men vad f----n, det är ju 26-40 dagars leveranstid på den boken på http://www.bokus.se !!!! :@ !!! :@ ! Verkar inte finnas på lager på sajten jag länkade till heller.. men på amazon fanns den i lager, nån som har erfarenhet av att köpa därifrån?

Hej!

Har beställt ett gäng gånger från Amazon utan problem. Tänk på fraktkostnad och leveranstid bara.

Beställ från amazon.co.uk så slipper du (väl) även riskera tull och annat skräp.

Mvh Janne

Hej Linus.

Nu ska det tydligen kvalitetstränas under vinter. Vad har du nu på gång?

"lättare att hänga med i klunr som har mycket dragspelseffekter, eller där cyklisterna trixar för att skaka av varandra"

Ja vad finns det fler för fördelar. Jo en som j

OK, tack. Beställde från den sajten, de hade boken inne. Tack 🙂

OK, P, ska kanske testa lite fartlek på nåt kommande distanspass, det låter ju inte för jobbigt.

Planer? Jag har alltid planer, men det är och kommer nog aldrig bli tävling i linjelopp. Det jag har lite planer på är VR2010 solo sub 9, Joutenheimen sub 15

12