Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har under de senaste åren hållit en ganska hög träningsnivå, och bl a sprungit flera maraton. Har inte på nåt sätt varit elit-tränad, men ändå haft ganska många kilometer i veckan i snitt. Dock inte det senaste året, då av olika anledningar träningsmä

I och med din tidigare träningsmängd kan du gå snabbare fram än en ren nybörjare, dock får man alltid vara uppmärksam på hur det känns och ta det lugnt om man blir alltför sliten.

Är det så enkelt? Att jag bara behöver vara uppmärksam och känna efter? Om jag bara får vanlig träningsvärk så är det okej att köra på?

Jag hoppas det är så, då behöver jag ju inte fundera så mycket. 🙂

Nu hoppas jag också på att jag kommer att komma i

Det finns ingen säker mängd eller sätt att träna, så det är bara att testa sig fram på chans.

Enkelt och enkelt..det varierar ju från person till person. Om alla kunde tolka signalerna rätt så skulle väl ingen bli skadad. Det finns inget generellt svar på din fråga, men jag tror det i längden lönar sig mer att vara extra försiktig än att bara köra

Den tidigare träningsmängden spelar mindre roll, det existerar till exempel ingen "grundkondition". Det enklaste sättet att öka belastningen är att öka den sammanlagda distansen per vecka med max 10%. Alla andra variabler i träningen (intensitet, etc) hål

Biomekaniskt kommer du ha en fördel jämfört med en person som inte har din löparbakgrund. Konditionens status hänger på hur mycket vardagsmotion du har i ditt liv.

Jag skulle starta upp med ganska lågintensiva pass de fyra första veckorna med en gradvis

Räknar inte med nån grundkondition, men räknar med att konditionen är ganska lätt att bygga upp. Men jag tänker mig att leder och senor och sånt som kan slitas borde vara lite starkare än om jag aldrig tränat?

Jag har inte bara suttit i soffan, utan rör

Dans, särskilt latinamerikankt, håller nog igång muskulaturen. Du behöver nog inte vara så överdrivet försiktig.

Härligt att höra, Håkan! 🙂

Då springer jag på då. Om jag bara kan hitta motivationen igen, den verkar sitta långt inne just nu... Men snart så, det känner jag på mig!

12