Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhur fixa punka enklast?
You need to log in to create posts and topics.

Halloj.

Det som inte fick hända hända. Efter 10 meter på cykelsträckan så är bakhjulet platt :@ . Cykelrookie som jag är hade jag inte med någon extra slang (cyklingen var knappt 2 mil). Det hade dock inte hjälpt eftersom jag inte vet hur jag på snabbast

På en cykeltur byter jag slang, det går fortare. Hemmavid lagar jag den om det går.

Jag byter slang. På racern har jag 2 extra slangar med mig jämt + lagningskit. På MTB har jag en extra slang + lagningskit. Om alla slangar går åt så kan jag laga den sista så jag åtminstone kommer i mål.

Snabbast är väl punkaspray, men om du misslyckas

Tack för svaren.

Hur fixar man punkan på bästa sätt, med tanke på hållbarhet osv? Doppa slangen i vatten och se vart det läcker? Slipa kring hålet, limma och sätt på en lapp eller vad är det som gäller på en racer? Aldrig fått punka på min racer tidigare

Laga enligt instruktionerna på lagningssatsen så blir det rätt. Nu finns det satser utan solution och då är det bara att slipa och klistra på lappen.

Jag byter alltid slang eftersom punkan uppstår ute någonstans och inte hemma...förutom då jag byter däck

Kan man öht laga racerslangar? Jag har inte vågat slänga mina snål som jag är...

Jag är också skeptisk, Nina. Gummi kunde man lappa, men gummi försvann för några årtionde sedan. Butyl är jobbigt. Jag gav upp för många, många år sedan. Jag kunde aldrig få det att fästa ordentligt.

Jag får inte många punkteringar heller, så det är inge

Jag får punktering ofta i förhållande till hur korta sträckor jag cyklar. (#)

Nina: fel däck eller däckstryck.

Nyss hemkommen och slangen ur för att kolla felet. Det var en gammal lapp som gått sönder...Det visar hur duktig jag är på att laga. Hur undviker man att lagningar pajjar? Eller går inte det? Är det bara att byta slang som alla skriver? 😀