Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ska springa 10.000m på bana om två veckor för första gången (Långlöparnas Kväll på Sthlm Stadion) och insåg att jag inte vet hur vare sig tidtagning eller varvräkning går till.

Jag förutsätter att man inte springer med chip som på vanliga landsvägslopp?

Du kommer att ha en personlig varvräknare som ser till att hålla ordning på det åt dig Abbe. Det är eltidtagning så du kommer att få tiden på hundradelen när.

Varvräknaren ska meddela den som ringer i klockan när du går ut på sistavarvet och varvräknaren

Tack Mackan! Det låter ju inte så svårt. Borde t o m jag klara. 😉

Har du några andra tips för en förstagångslöpare på bana? Brukar det bli stökigt i starten? För mig blir nog största utmaningen att inte ryckas med och gå ut för hårt då merparten av löp

Jag sprang i heat C för några år sedan. Och hade väl då aldrig sprungit något banlopp innan. Som Mackan säger så fungerade detta med en varvräknade jättebra. (Men jag har sedan varit med på mindre lopp i Dalarna när det varit en varvräknare på flera delta

Leif, ropade din varvräknare ut varvtider för varje varv då du sprang?

Räknade lite och kom fram till att jag bör ligga på 97-98 sek per varv. Känns lite ovant att tänka i varvtider när jag tidigare bara tänkt i km-tider. Men det är väl en vanesak gissar

Ja, jag vill minnas det. Man fick ju träffa varvräknaren innan loppet lite kort, så man visste vem som räknade ens varv.

Om jag minns rätt så är det upp till tävlingsledningen att bestämma om man får ropa ut varvtider eller inte. Men kan inte tänka mig att de skulle vara emot det på LLK.

Jag är tävlingsledare för LLK, och kan bara hålla med om att allt ovan stämmer.

Oftast har en varvräknare bara en löpare, men det kan också vara två. Prata med din varvräknare före start, och fråga om denne kan ropa ut varvtider. Det finns inga speciella

Har man en bra GPS-klocka så stämmer ju de också väldigt bra på bana numer. Har hänt mycket bara senaste året så då kan man ju ha koll på kilometrarna där.
Är man osäker såkan man ju kolla efter 1000 m ungefär hur mycket den visar.
För två, tre år sedan