Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur gick det att cykla förra vint …
You need to log in to create posts and topics.

Vår familj håller på att överge bilen för cykel och kollektivtrafik. Men även kollektivtrafik vore skönt att slippa till förmån för cykel; speciellt den milen mellan Sollentuna och Kista som jag tar till jobbet.

Hösten närmar sig och det börjar bli dag

Dubbdäck, Skärmar, spola av vägsaltet och olja rörliga delar ofta.
Se till att skydda fötter, knän, händer, ansikte mot kyla och väta. Och använd gärna ett sadelöverdrag i fårskinn.
Försök att ha ullunderkläder (merinoull är bäst) närmast kroppen.

Det enda jag kan tänka på utöver det som Daniel nämner är att man kanske ska ha andra pedaler på vintern än vad man har på sommaren. Jag använde clips förra vintern. Jag vill minnas att Daniel också har skrivit någonstans att han inte heller använde SPD

Vilken typ av olja ska man använda om man tänkt sig vinterpendla i "riktig" vinter ? (vi hade en period på nära 2 månader förra vintern när det aldrig blev varmare än -10, visserligen kallare än normalt men det kan hända igen)

Hur förvarar man bäst cykel

Man ska inte överdriva vad gäller typ av olja. I princip behöver man smörja varje dag. Man ska undvika sådana oljor där det står "dry" eller liknande.

Det är inte helt fel med oljan som skogsarbetare använder på sina motosågor med kedja. Det kan köpas på

Jag pendlade visserligen inte med min cykel men tränade MTB nästan hela vintern. En sak som är viktig om det blir riktigt kallt är att ha koll på saker som styrlager mm. Jag hade ideligen problem med att mitt frös när det blev ner mot 10-20 minus. Rätt jo

+ 1 på W106
Rullar hyfsat bra men det va ändå underbart när man satte på slicksen när våren kom.

Du menade väl att det kan medföra risk att pumpa till max när cykeln är kall ?

Jo luft expanderar vid värme, inte tvärtom. Ergo: Pumpa inte max i kylan och ta in den i värmen.

Tack för rättelsen, Lars. Jag har förträngt hela eländet.

Vi är inte där ännu ... jag längtar inte dit heller.

En sak glömde jag att nämna.
Med tanke på mörkret som förhärskar under den årstiden, skaffa riktigt bra belysning till cykeln/cyklarna.