Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur i H.....e lindar man sitt sty …
You need to log in to create posts and topics.

(Rätt tänkt ? - men fel ändå bytte håll på lindningen i tankarna).

Styret på min Scott, se avatar, är lindat nerifrån upp . (GDS-lindat)
På cykeln som just nu går som slaskcykel, en orange Cresent, är det lindat uppifrån ner (Fabrikslindat).

Det som är

Styren skall lindas från styrändan och uppåt.
Det skall lindas medurs på högersida, moturs på vänstersidan.

Detta för att det inte skall korva sig eller börja glida, samt att det är enklare så (H)

Jag brukar fuska med kontaktlim 🙁

Men får du någonsin lossdet om du använder kontaktlim?

Jag använder bara lite kontaktlim som jag pillar in under lindan om den glider på något ställe. Jag har faktiskt aldrig tagit bort någon kontaktlimmad styrlinda (den äldsta har suttit i elva år), men jag tror inte det är så svårt. Styrlindan går nog sönde

Menar ni fullt seriöst? Man behöver alltså inte köpa en ny cykel när tejpen är utsliten?

Eller när man får punktering, då är det dags att fundera på ny cykel.

Därför riktiga racertyper inte har ngt lyse?

Överkurs, delux osv hittar ni här:
http://ifarliganilssonsvrld.blogspot.com/2009/09/styrlinda-delux.html

Åh, den där "rutiga" lindningen var väldigt populär på 80-talet för att piffa upp pannbandet till hästens träns 🙂 Kanske ska plocka upp mina gamla färdigheter och gå lös på hojen om jag kommer ihåg hur man gjorde. Shit... jag var ju grym på sån där lind