Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Efter ett längre uppehåll har jag precis börjat rehab-jogga igen. Jag har läst rätt mycket av det som skrevs om löpteknik de senaste åren, dragit mina egna slutsatser etc., samt har (ban)löptränat på riktigt för många år sen. Jag inbiller mig att jag, i t

Ta någon med mobil som kan filma, be dem filma ditt löpsteg från sidan och lägg upp på youtube. Sen kan nog ett antal duktiga löpare här komma med goda råd och tips, om du vill 🙂

Edit:
Ah, utan hjälp från utsidan, alltså utan hjälp från någon annan? D

Slappna av kanske.
Tro på dig själv och spring som just din kropp vill kanske.

Det är en otrolig övertro på att specifik löpteknik gör dig bättre som löpare.

Ut och njut av vad du vill.

Nej, att fråga någon efteråt kan jag absolut tänka mig, det jag menade var "utan att någon måste stå brevid som ska bedöma tekniken". Så att filma mig är definitivt en bra tanke (att jag inte själv kom på det, måste vara eftersom jag vanligtvis aldrig spr

En rätt bra koll man kan göra själv är att lyssna. Om det låter mycket när man springer är det inte bra (om man inte är sprinter).

Funkar för mig.

1) Börja stillastående. Lång och rak kropp. Sträck på ryggen. Bak med axlarna. Skjut höften framåt (mera hur det känns) inte böja framåt.
2) Luta hela kroppen framåt. När det inte går att stå längre, börja springa.
3) Snabba korta steg, t

Bra där Pontus.
Det var nog ett av de vanligaste tipsen förr.
Plus slappna av.
Specialtips jag fick var att springa som en avslappnad snobb.
För att träna upp detta så kutade jag varv efter varv runt ställen där det satt snygga tjejer. Man blev ju "illa

Nu gjorde jag som föreslagit och filmade mig...vilken besvikelse! Den där inre självbilden att jag springer med en gasells lätthet och gracil som en gepard har ersatts av någonting mellan sjöelefant och en studsboll.

Landning framför höften, delvis utstr

Här finns det bra övningar och tips tycker jag:

http://www.vivobarefoot.com/uk/learn/the-skill-of-movement/learn-how-to-run

/Carl

Ta av dig skorna så känner du direkt alla fel du kan tänkas göra. Tycker för övrigt att din löpteknik ser helt ok ut på video så det kanske inte är nödvändigt men ändå.

12