Quote from Guest on 8 May 2012, 13:43Hej,
Jag har nyligen skaffat mig en suunto quest, som ny lekkamrat under löppassen.
Så var jag ute igår och sprang 7x1000m intervaller med 100 sekunder ståvila.
Jag märkte då att pulsen han ner ganska lågt mellan intervallerna. Vilket leder till min fråga
Hej,
Jag har nyligen skaffat mig en suunto quest, som ny lekkamrat under löppassen.
Så var jag ute igår och sprang 7x1000m intervaller med 100 sekunder ståvila.
Jag märkte då att pulsen han ner ganska lågt mellan intervallerna. Vilket leder till min fråga
Quote from Funbeat user on 8 May 2012, 13:53Låter ganska normalt tycker jag som helt amatör på detta, och mest har min egen puls som referens, ca 2 minuter att komma ner i puls, som då stabiliserar sig runt 120.
EDIT säger att jag faktiskt mest kört joggvila, och då landar pulsen på 130-drygt 140
Låter ganska normalt tycker jag som helt amatör på detta, och mest har min egen puls som referens, ca 2 minuter att komma ner i puls, som då stabiliserar sig runt 120.
EDIT säger att jag faktiskt mest kört joggvila, och då landar pulsen på 130-drygt 140
Quote from Funbeat user on 8 May 2012, 14:13Det spelar inte så stor roll hur lågt pulsen sjunker, utan det viktigaste är att du återhämtar dig och är redo för nästa intervall när det är dags. För vissa är den bästa återhämtningen en aktiv återhämtning med förhållandevis hög puls, medan det för andr
Det spelar inte så stor roll hur lågt pulsen sjunker, utan det viktigaste är att du återhämtar dig och är redo för nästa intervall när det är dags. För vissa är den bästa återhämtningen en aktiv återhämtning med förhållandevis hög puls, medan det för andr
Quote from Funbeat user on 8 May 2012, 15:09Jag gillar ståvila =)
Då sjunker pulsen ganska snabbt och nästa intervall är inte så motbjudande 😀
Jag gillar ståvila =)
Då sjunker pulsen ganska snabbt och nästa intervall är inte så motbjudande 😀
Quote from Funbeat user on 8 May 2012, 16:25Tack för svaren.
Så det spelar alltså inte så stor roll hur lågt pulsen sjunker. Vad har ni för tankar om farten på intervallerna? Just nu kör jag efter principen spring i den fart du vill kunna springa. Rätt eller idioti? Hur högt tycker ni pulsen ska g
Tack för svaren.
Så det spelar alltså inte så stor roll hur lågt pulsen sjunker. Vad har ni för tankar om farten på intervallerna? Just nu kör jag efter principen spring i den fart du vill kunna springa. Rätt eller idioti? Hur högt tycker ni pulsen ska g
Quote from Funbeat user on 8 May 2012, 16:30När jag springer mina intervaller så mäter jag sällan distansen. Jag mäter tiden. Brukar vila minst halva tiden, men det beror på vad det är för pass. När jag kör pass som innehåller mindre än 30min AIII (AIII är bl.a intervaller vid tröskeln till mjölksy
När jag springer mina intervaller så mäter jag sällan distansen. Jag mäter tiden. Brukar vila minst halva tiden, men det beror på vad det är för pass. När jag kör pass som innehåller mindre än 30min AIII (AIII är bl.a intervaller vid tröskeln till mjölksy
Quote from Funbeat user on 8 May 2012, 16:44Eftersom pulskinetiken är som den är så är det ju bra att bibehålla pulsen så hög under vilan som möjligt, alternativt trappa upp pulsen under vilan så att den behöver stiga så lite som möjligt under intervallen.
Eftersom pulskinetiken är som den är så är det ju bra att bibehålla pulsen så hög under vilan som möjligt, alternativt trappa upp pulsen under vilan så att den behöver stiga så lite som möjligt under intervallen.
Quote from Funbeat user on 9 May 2012, 13:41Beror lite på vad syftet med dina intervaller är. 7*1 km skulle kunna både vara tröskelintervaller eller alternativt VOmax intervallet.
På mina tröskelintervaller 1km eller längrre så kör jag ca 20% vila, så på mina 10*1km så vilar jag 1 minut, blir det
Beror lite på vad syftet med dina intervaller är. 7*1 km skulle kunna både vara tröskelintervaller eller alternativt VOmax intervallet.
På mina tröskelintervaller 1km eller längrre så kör jag ca 20% vila, så på mina 10*1km så vilar jag 1 minut, blir det
Quote from Elias Engqvist on 9 May 2012, 15:07Precis Mats, så gör man!
Precis Mats, så gör man!
Quote from Funbeat user on 9 May 2012, 19:45När det gäller farten, så kör jag rätt mycket tröskelintervaller under uppbyggnadsfasen, för att sedan gå över till VOmax under en lite hårdare snabbare fas, för att alltid sluta med några veckor med intervaller i tänkt tävlingsfart. Tröskel kör jag i den
När det gäller farten, så kör jag rätt mycket tröskelintervaller under uppbyggnadsfasen, för att sedan gå över till VOmax under en lite hårdare snabbare fas, för att alltid sluta med några veckor med intervaller i tänkt tävlingsfart. Tröskel kör jag i den