Quote from Guest on 2 August 2011, 10:15Hur lägger jag bäst upp min intervallträning? Långa/korta intervaller?
Vill bli snabbare på 10 km och halvmaran.Hur lång vila ska jag använda mig av? Finns det riktlinjer?
Tacksam för svar
Hur lägger jag bäst upp min intervallträning? Långa/korta intervaller?
Vill bli snabbare på 10 km och halvmaran.
Hur lång vila ska jag använda mig av? Finns det riktlinjer?
Tacksam för svar
Quote from Funbeat user on 2 August 2011, 10:25Jag kanske inte är rätt person att svara, men jag försöker satsa på långa intervaller, typ 1000m och backintervaller (iof betydligt kortare). Känns som att det inte ger så mycket att köra 100m intervaller när man ska springa halvmara/mara, men det kanske
Jag kanske inte är rätt person att svara, men jag försöker satsa på långa intervaller, typ 1000m och backintervaller (iof betydligt kortare). Känns som att det inte ger så mycket att köra 100m intervaller när man ska springa halvmara/mara, men det kanske
Quote from Funbeat user on 2 August 2011, 11:06Längre intervaller som 1000m eller 2-4 min bör ju vara grunden men jag tycker inte att det skadar att köra lite kortare ibland framförallt när det är tävlingar på gång. Jag har senaste året börjat köra 10 x 200 m med 1 min vila. Låter lugnt men är fruktan
Längre intervaller som 1000m eller 2-4 min bör ju vara grunden men jag tycker inte att det skadar att köra lite kortare ibland framförallt när det är tävlingar på gång. Jag har senaste året börjat köra 10 x 200 m med 1 min vila. Låter lugnt men är fruktan
Quote from Funbeat user on 2 August 2011, 11:43Jack: Det ska jag ta och prova! =)
Jack: Det ska jag ta och prova! =)
Quote from Funbeat user on 3 August 2011, 09:20Jaganvänder mig av olika typer av intervaller för att träna olika delar!
Korta intervaller t ex 10* 400 (400 meter pausjogg) i ca 3 km fart. Detta för att träna mera löpekonomi etc.
VOmax intervaler t ex 5*1 km i 5 km fart (3, 4 min vila)
Tröskelinterv
Jaganvänder mig av olika typer av intervaller för att träna olika delar!
Korta intervaller t ex 10* 400 (400 meter pausjogg) i ca 3 km fart. Detta för att träna mera löpekonomi etc.
VOmax intervaler t ex 5*1 km i 5 km fart (3, 4 min vila)
Tröskelinterv
Quote from Funbeat user on 3 August 2011, 09:22Google Jack Daniels samt Mcmilliams tinning calculator
Google Jack Daniels samt Mcmilliams tinning calculator
Quote from Funbeat user on 8 August 2011, 15:30Bra tips med olika intervallpass!
Någon som har några tips för hur man lägger upp intervallpassen över tid? Dvs om jag tränar löpning 2-3 gånger/vecka hur många av dessa skall vara intervaller? Och ska jag variera varje intervallpass mellan långa/korta os
Bra tips med olika intervallpass!
Någon som har några tips för hur man lägger upp intervallpassen över tid? Dvs om jag tränar löpning 2-3 gånger/vecka hur många av dessa skall vara intervaller? Och ska jag variera varje intervallpass mellan långa/korta os
Quote from Funbeat user on 9 August 2011, 08:40Jag skulle säga ett intervallpass. Jag brukar köra de korta intervallerna tidigt på säsongen. VOmax ca 8-4 veckor före tävlingen. Men eftersom jag kör 3 intervallpass i veckan kör jag inte t ex 3 vomaxintervaller på en vecka. Det skulle slita alltför myc
Jag skulle säga ett intervallpass. Jag brukar köra de korta intervallerna tidigt på säsongen. VOmax ca 8-4 veckor före tävlingen. Men eftersom jag kör 3 intervallpass i veckan kör jag inte t ex 3 vomaxintervaller på en vecka. Det skulle slita alltför myc
Quote from Funbeat user on 9 August 2011, 10:32Har själv inte mycket att tillägga men tänkte jag kunde posta en av länkarna som Mats nämnde. Sitter själv och funderar på hur jag ska lägga upp intervaller och tänker utnyttja McMillans tips.
Läs gärna hela artikeln där länken går direkt på de olika trän
Har själv inte mycket att tillägga men tänkte jag kunde posta en av länkarna som Mats nämnde. Sitter själv och funderar på hur jag ska lägga upp intervaller och tänker utnyttja McMillans tips.
Läs gärna hela artikeln där länken går direkt på de olika trän