Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur många veckor/månader innan ett millopp bör man börja träna intervaller för bästa resultat?
Dessutom undrar jag vilken längd på intervallerna som är optimal för just millopp? Korta eller långa?

🙂

Några korta tyckanden:

Man ska alltid köra intervaller 1-3 ggr per vecka beroende på hur grundtränad man är.

För milen skulle jag säga att huvuddelen bör ligga på 1000m-intervaller med kortare (200-400m) ibland och längre (2000m) ibland.

Börja med intervaller 7 år innan loppet som en del i din löpträning så ska du se att du kommer göra bra tider (H)

Nej, men som sagts tidigare så bör det vara en del i ett bra löpprogram, men inte förens man är ordentligt grundtränad.

Att börja med något

tack för svar!

När räknas man som bra grundtränad??

Ja det var ju en bra fråga.
Skulle vilja säga att det för en nybörjare är när man kommit upp i en sådan nivå att man börjar känna att man inte kan springa så mycket snabbare utan att förändra träningen på något sätt.

Brukar själv köra intervallträning genom hela säsongen. Vad intervallerna riktar sig mot i träningsväg skiftar dock.

Menar du intervaller där du springer dig helt jävla slut så brukar de för mig läggas in ~10 veckor före tävling.

Okej då har jag långt kvar tills jag är bra grundtränad.
Håller fortfarande att öka långsamt på veckomängden och det tar
nog ett par veckor innan jag ens är uppe i rätt veckomängd.

Men just högintensiva intervaller, har jag hört att man kan lägga in
någ

Vart tog alla experter vägen? Jag har inte full koll på formtoppning eftersom lopp inte riktigt är min grej men för att du ska få något att gå på så...

Större delen av året ligger jag i det som kallas grundträning. För mig innebär det mest mata långa dis

Tack för ett bra och utförligt svar!! 🙂