Quote from Guest on 3 June 2010, 15:51För snart 2 år sedan började jag löpträna.
Min första tävling var Sylvesterloppet 2008 med en tid på 44.56
Började intervallträna på hösten samma år och när det var dags för Midnattsloppet i Göteborg förra året gjorde jag personligt rekord med 39.54Ig
För snart 2 år sedan började jag löpträna.
Min första tävling var Sylvesterloppet 2008 med en tid på 44.56
Började intervallträna på hösten samma år och när det var dags för Midnattsloppet i Göteborg förra året gjorde jag personligt rekord med 39.54
Ig
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 16:01Du kan lätt gå för 1:30 på halvan.
Ska man ner många minuter under 40 så brukar man få lägga till ganska många km.
Du kan lätt gå för 1:30 på halvan.
Ska man ner många minuter under 40 så brukar man få lägga till ganska många km.
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 16:07Att öka träningsmängden, fler snabbdistanspass eller mer intervallträning?
Kanske mer av allt?
Att öka träningsmängden, fler snabbdistanspass eller mer intervallträning?
Kanske mer av allt?
Quote from Funbeat user on 3 June 2010, 16:26Beroende på hur snabbt man återhämtar sig brukar man ha en 7 eller 10 dagarscykel. Ofta brukar den innehålla 3 pass som stressar kroppen. Oftast 1 långpass, 1 tempopass (AT / LT) samt ett intervallpass. En del lägger även till ett något längre vanligt pas
Beroende på hur snabbt man återhämtar sig brukar man ha en 7 eller 10 dagarscykel. Ofta brukar den innehålla 3 pass som stressar kroppen. Oftast 1 långpass, 1 tempopass (AT / LT) samt ett intervallpass. En del lägger även till ett något längre vanligt pas
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 18:58Gäller denna 7 dagarscykel under hela säsongen eller satsar man på att bygga en bra grund på försäsongen och sedan lägga in kvalitetspass?
Gäller denna 7 dagarscykel under hela säsongen eller satsar man på att bygga en bra grund på försäsongen och sedan lägga in kvalitetspass?
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 19:47Notera att man brukar säga att det tar ca 8-10 år från det man börjar träna tills man blir som bäst. Detta är oavsett när man börjar träna.
Om man satsar på att gå fortare fram än så är risken stor att man antingen inte når sitt bästa möjliga, eller att
Notera att man brukar säga att det tar ca 8-10 år från det man börjar träna tills man blir som bäst. Detta är oavsett när man börjar träna.
Om man satsar på att gå fortare fram än så är risken stor att man antingen inte når sitt bästa möjliga, eller att
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 20:21Mats: Få löpare orkar köra en sådan cykel året runt i flera år. Oftast brukar man sänka itensiteten i träningen under "offseason", där man kanske har ett tempopass / fartlekspass per vecka och resten är lätt löpning och lugna långpass. Ofta brukar löpare
Mats: Få löpare orkar köra en sådan cykel året runt i flera år. Oftast brukar man sänka itensiteten i träningen under "offseason", där man kanske har ett tempopass / fartlekspass per vecka och resten är lätt löpning och lugna långpass. Ofta brukar löpare