Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur långt kan dottern cykla?
You need to log in to create posts and topics.

12

Min dotter har upptäckt tjusningen med cykel (gissa om mammahjärtat är stolt!) hon började i fjol efter en sommar av mycket mtb. tränar med klubben en dag i veckan,
Frågan är nu hur långt är det rimligt att cykla med en tioåring? Vi har en runda på ungefä

1-1½ timme träning är lagom.

Längden är väl egentligen inte så viktigt, milen allstå..så då har jag något att rikta in mig på. Tackar!

Ja, med uppvärmning och rulla av sig. Det är nu du lär henne goda vanor även om det mesta är på lek.

Även lär mig själv att inte spurta sista biten in till dörren;)

Mina brorsöner cyklade 3 mil till mormor o morfar i den åldern o tyckte det var jättekul. Så länge tempot är lagom o vägen säker tror jag du ska låta hennes lust styra. Tycker hon det är kul att cykla längre är det säker bara bra. Om du begränsar henne o

Det som kan vara lite jobbigt är bilarna. Jag cyklade mycket med min son i den åldern och minns att jag ville alltid hålla mig mellan honom och bilarna. Han brukade följa med mig till kontoret, 4 mil tur och retur.

Vi kanske ska skilja lite på "cykla till mormor" och "träning"?
Det kan ju vara rätt väsentliga skillnader.

För en 10-åring är nog skillnaden inte avgörande.

Precis. Att cykla så fort man kan till mormor är i den åldern lika sporrande o utmanande som att delta i (organiserad) träning.

Undrar om inte en av hemligheterna bakom framgång är att behålla den känslan så länge som möjligt - lust, lek och att sporra

12