Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är ingen prylkunnig människa, men jag vet vad jag vill ha:

Min klocka - som jag vill ha den - har få krav:

- Den skall sitta på armen jämt.
- Den skall ha exakt men inte fancy GPS-funktionalitet.
- Skall inte vara enormt stor.

Ingen puls eller l

Tror det är batteriet i ditt krav som gör det svårast, GPS-mottagaren drar helt enkelt så mycket ström att det kommer nog dröja ett tag innan du får en klocka som du "aldrig" behöver ladda.

Å andra sidan tycker jag nästan det är smidigare att kunna ladda

Klart det kommer finnas. Att säga något annat blir man bara dumförklarad om några år 🙂

Med dagens batteriteknik, hade man inte behövt ladda gårdagens mobiltelefoner på en vecka. Men se, användarna ville hellre ha en färgskärm med bakgrundsbelysning. Och så gick batteritiden ner igen...

Med andra ord, det är andra saker som är intressantare

Garmin Forerunner 210 kanske? Den har 3 veckors batteritid (8h i träningsläge).

Edit: "batteriet ska hålla i något år", där föll den. 🙂

Varför inte återinföra den gamla fina principen med klockor som drar upp sig själva via armens naturliga rörelser istället? Kanske kombinera med solcell eller laddning via kroppsvärme? All den tekniken finns redan - det handlar bara om att någon ska paket

Fast klockor som drar upp sig via armens rörelser skapar inte ström, utan mekanisk energi, en fjäder som dras upp, som driver kugghjulen.
Ska den energin driva även en GPS måste den omvandlas till el, eller så måste klockan vara hyfsat stor för att rymma

Det är jag väl medveten om, Mikael. Men kolla länkarna ovan - det är förstås fullt möjligt att omvandla rörelseenergi till ström.

Själv hoppas jag på utbytbara batterier a la telefoner. Mest för att batterierna åldras rätt fort, men visst vore de bra med ett extraladdat löst batteri.

Kanske någon form av laddning utan att man behöver ta av sig klockan? eller utbytbara batterier utan att man behöver ta av klockan? Svårt se att ett sådant system skulle klara 10 atm.

Då man sett de här vetenskapliga programmen på typ Discovery, då de sk