Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag vet inte om jag druckit för mycket vin ikväll men jag fick för mig att jag ville ha ett nytt nyckeltal för att kunna jämför formen mellan olika pass ... eller nåt, jag vet inte riktigt vad jag får ut.

Jag började beräkna hur många meter jag kommer på

Verkar ligga runt 1,7 oberoende av fart. Intressant 😉

Intressant! Får nog exportera lite data och leka lite med excel! 😉 Återkommer när jag har hittat lite tid bara 😛

Ok, jag kunde inte låta bli...

Jag snittar 1,2 ungefär. Och siffran är inte (optiskt) beroende av varken sträcka, medelpuls eller datum. Har inte gjort någon ingående statistisk analys dock...

För ung. 6 månader sen plottade jag alla då sprunga träningar i precis ett sånt diagram. Jag fick att jag hade ökat min mbt. Rätt spännande.

Jag märker också att jag är mycket "effektivare" med runt 140 i snittpuls än 170. I 170 sjunger min mbt till nära

På senaste milen blev det 1,37 mpb, men det var en runda där jag tog det ganska lugnt och fint, frågan är vad som händer om man pressar sig? Stiger pulsen mer än farten, vilket ger ett lägre mpb, framöver får man väl testa!

Här är en tidigare tråd om samma ämne (fast uttryckt som slag per kilometer):
http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=4910

Två intressanta saker som kom fram den gången:

- Vid tröskelfart och över, blir måttet skevt.

- Drar man bort sin vilopuls, får man

Jag verkar ligga kring 1,54 - 1,64 mpb.
Lite kortare om passen är långa, varma eller terräng, jämfört med korta svala pass på slätt underlag. Men ganska oberoende av farten, verkar det som.

Intressant mätning faktiskt. 0,74 fick jag själv men det är kanske inte så konstigt, mitt tempo är lågt så tjockis jag är.

Jag kommer 1,42m

12