Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Har en linjeracer med några år på nacken. På vilka sätt kan/bör jag modifiera den för att använda den på en triathlon? Tempobågar har jag hört talas om men vad är viktigt att tänka på (flytta fram sadeln?) och vilka andra sätt finns? Budgeten är klart beg

en sk Fast forward sadelstolpe kan rekommenderas då den hjälper dig att komma fram med sadeln.

finns att köpa hos Lena på Lewasport.se

Prova de enkla clip on bars´en. Sen prov dig fram till en bekväm aero sittställning. Ju längre du kör, ju viktigare att det är bekvämt. Och fungerar det dåligt så fungerar en bekväm racer utan tempostyre utmärkt.

Tempobågar är väl det viktigaste man behöver egentligen.. Det gör ju en del på både hastighet och bekvämlighet.
Framåtvinklad sadelstolpe kan nog vara gott också, men jag har inte använt nån sån när jag kört triathlon så jag vet inte.

Jag har satt på tempopinnar o det är värt varenda krona. Men jag har inte bytt sadelstolpe. Funderar på det, men kan de göra så mkt?

Beror ju på hur din ställning blir. Jag testade tempostyre på min linjehoj men kommer inte fram tillräckligt för att få en bekväm ställning. Min ram är ganska hårt slopad.
BILD:https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc4/34596_1350096908116_11021

Samma lutning som holmenkollen va Andy?

Ett par tempobågar med justerbar längd borde vara första uppgraderingen och sedan dunka fram sadel så långt det går.(alternativt byta till en sadelstolpet som är vänd framåt).
Hjul är ju något som är väldigt märkbart på tiden men också i plånboken=)

Sen

Tempobåge är nog bra. men bekvämt är det inte, ser kanske så ut, men tar tid att vänja sig. Trodde det bara var jag men läste precis att en av de bästa svenska kvinnliga triathleten nästan aldrig gillade att sitta i fartställning

Om det är en cykel som "är över", så kan du lika gärna konvertera den permanent till en tempocykel. Köp ett riktigt tempostyre, ett par tempobromshandtag, styrändsväxelreglage och en sadelstolpe som är framåtböjd. Om tempostyret inte har integrerad styrst

12