Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur mycket energi krävs?
You need to log in to create posts and topics.

12

Tjena, efter att ha gått in i väggen totalt för en vecka sedan har jag nu insett att man kanske behöver ha en viss "taktik" vad gäller energiintag under tävling/träning.

Räknade att jag brände en bit över 1000 kalorier per timma (tja, det är en glädjemät

Först och främst så tror jag liksom dig att det är en glädjemätare. Jag brukar personligen räkna med att förbruka 600 kcal/h i snitt under mina träningspass. Mer på de högintensiva, mindre på de lågintensiva.

Att hålla en energibalans är inte högsta pri

Hej.

Det beror på hur länge och hårt, du träna/tävlar.

Själv har jag genomför försök med att bara dricka vatten under mina cykelpass. Och på det kommer jag ca 16-17 mil innan jag är tom. Men det är helt avhängt på de yttre förutsättningarna, hur hårt m

P.>
Hur hanterar du hungerkänslor under så pass lång tid? Själv kan jag nog få energin att räcka till men däremot blir jag vansinnigt hungrig under ett pass på 5-6 timmar utan föda.

En annan faktor är vilken fettbränning man har tränat upp.
Har man tränat upp den till en bra nivå räcker det att fylla på med lite underhållsenergi för att muskelerna ska ha energi att jobba med.

Sen har vi det där med hungerkänslorna......

P, det visat att du är (var?) van att hålla igång länge utan påfyllning. Jag har gått i väggen ett par gånger efter 10-11 mil - trots att jag druckit sportdryck och ätit energi-kakor. För min del sker det alltid tidigt på våren innan jag blivit van.

Nu

Har läst någonstans att kroppen bara kan fylla på glykogendepåerna maximalt ungefär 250 kcal per timme under ansträngning. mer får du bara ont i magen av. Men vad vet jag. Säkert ogrundade påståenden och myter. Rekommenderar att lyssna på Rune Larssons fö

Försöker köra minst var fjärde pass på ren fettförbränning, det var till stor del vad som räddade mig senast.
250kcal/h låter vettigt!

Tack för tipsen. Gissar att den enklaste slutsatsen är att: du kan aldrig ha med dig för mycket energi 😉 Bara att pres

Kör periodiserat.

....med mazariner? 😉

12