Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur mycket gör hjulen egentligen? …
You need to log in to create posts and topics.

Ni har säkert sett min tråd om canyon och rose cyklarna..o m man beställer av rose så kan köpa till dyrare fälgar men skulle villa veta av er som testat lite olika! Den som jag tittat på sitter det ett par DT SWISS 1500 och man kan lägga till tex ca 2100

Vikten på hjulen är viktig. Gjorde oerhört mycket när jag bytte till lättare hjul med aeroekrar. Mest vid acceleration, men även att cykeln känns piggare rent allmänt. 😉

Vikten gör egentligen väldigt liten skillnad annat än för känslan. Men för känslan är även styvheten viktig. Bäst är om ett hjul är både styvt, lätt och aerodynamiskt.
Av hjulen du räknade upp är Citechjulen helt klart att föredra eftersom det är just sty

Ju snabbare du cyklar desto mer skillnad gör hjulens aerodynamik. Om du trampar med ojämnt tryck (inte rundtrampar så bra) så har du lite större vinster med ett lätt hjul. Bäst är lätt och aero :o)

Jag brukar också ha frågor gällande hjul. Men då frågar jag Lasse Tauson i Kungsbacka (Bike Tyson).

Jag köpte en Trek från honom med lite extra pengar jag fick när jag jobbade (oväntat) extra i somras. Det var ingen påkostad cykel, 2.1 är modellen.

Tung

Nicke: Hur kan man som lekman få en uppfattning om de aerodynamiska egenskaperna när man tittar runt på olika hjulalternativ? Som med det mesta annat brukar väl priset vara en indikation, men finns det någon Cv-angivelse eller liknande som man kan snoka f

Jag var väl inne lite på citec hjulen..dom körde något citec hjul på canyon cyklarna för ett par år sedan som fick jätte bra kritik. Men om jag fattat det rätt så kanske det inte är en dum ide att lägga på ett par tusen iallafall? Jag kör rätt så mycket u

Enkel mekanik säger väl att ett lättare hjul (särskilt lättare fälg o ekrar) är lättare att accelerera o alltså en fördel om man inte cyklar med jämn fart?

Att kika runt på olika forum och på diverse tester i tidningar och på webben kommer man ganska långt med. Som vanligt gäller det att vara lite kritisk i allt man läser och försöka genomskåda vad som är rimligt.
Här är en länk till ett stort hjultest som g

Det är enbart om allt annat är lika som ett lättare hjul accelererar snabbare.
Ett hjul med bättre aerodynamik kam mkt väl accelerera snabbare, även om det är tyngre. Tom en hel del tyngre.

Det finns ju en cykelgren som heter spurt, dvs Sprint, inom banc