Quote from Guest on 12 January 2012, 21:44Ni har säkert sett min tråd om canyon och rose cyklarna..o m man beställer av rose så kan köpa till dyrare fälgar men skulle villa veta av er som testat lite olika! Den som jag tittat på sitter det ett par DT SWISS 1500 och man kan lägga till tex ca 2100
Ni har säkert sett min tråd om canyon och rose cyklarna..o m man beställer av rose så kan köpa till dyrare fälgar men skulle villa veta av er som testat lite olika! Den som jag tittat på sitter det ett par DT SWISS 1500 och man kan lägga till tex ca 2100
Quote from Funbeat user on 12 January 2012, 21:54Vikten på hjulen är viktig. Gjorde oerhört mycket när jag bytte till lättare hjul med aeroekrar. Mest vid acceleration, men även att cykeln känns piggare rent allmänt. 😉
Vikten på hjulen är viktig. Gjorde oerhört mycket när jag bytte till lättare hjul med aeroekrar. Mest vid acceleration, men även att cykeln känns piggare rent allmänt. 😉
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 06:49Vikten gör egentligen väldigt liten skillnad annat än för känslan. Men för känslan är även styvheten viktig. Bäst är om ett hjul är både styvt, lätt och aerodynamiskt.
Av hjulen du räknade upp är Citechjulen helt klart att föredra eftersom det är just sty
Vikten gör egentligen väldigt liten skillnad annat än för känslan. Men för känslan är även styvheten viktig. Bäst är om ett hjul är både styvt, lätt och aerodynamiskt.
Av hjulen du räknade upp är Citechjulen helt klart att föredra eftersom det är just sty
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 07:53Ju snabbare du cyklar desto mer skillnad gör hjulens aerodynamik. Om du trampar med ojämnt tryck (inte rundtrampar så bra) så har du lite större vinster med ett lätt hjul. Bäst är lätt och aero :o)
Ju snabbare du cyklar desto mer skillnad gör hjulens aerodynamik. Om du trampar med ojämnt tryck (inte rundtrampar så bra) så har du lite större vinster med ett lätt hjul. Bäst är lätt och aero :o)
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 08:40Jag brukar också ha frågor gällande hjul. Men då frågar jag Lasse Tauson i Kungsbacka (Bike Tyson).
Jag köpte en Trek från honom med lite extra pengar jag fick när jag jobbade (oväntat) extra i somras. Det var ingen påkostad cykel, 2.1 är modellen.
Tung
Jag brukar också ha frågor gällande hjul. Men då frågar jag Lasse Tauson i Kungsbacka (Bike Tyson).
Jag köpte en Trek från honom med lite extra pengar jag fick när jag jobbade (oväntat) extra i somras. Det var ingen påkostad cykel, 2.1 är modellen.
Tung
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 11:58Nicke: Hur kan man som lekman få en uppfattning om de aerodynamiska egenskaperna när man tittar runt på olika hjulalternativ? Som med det mesta annat brukar väl priset vara en indikation, men finns det någon Cv-angivelse eller liknande som man kan snoka f
Nicke: Hur kan man som lekman få en uppfattning om de aerodynamiska egenskaperna när man tittar runt på olika hjulalternativ? Som med det mesta annat brukar väl priset vara en indikation, men finns det någon Cv-angivelse eller liknande som man kan snoka f
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 12:15Jag var väl inne lite på citec hjulen..dom körde något citec hjul på canyon cyklarna för ett par år sedan som fick jätte bra kritik. Men om jag fattat det rätt så kanske det inte är en dum ide att lägga på ett par tusen iallafall? Jag kör rätt så mycket u
Jag var väl inne lite på citec hjulen..dom körde något citec hjul på canyon cyklarna för ett par år sedan som fick jätte bra kritik. Men om jag fattat det rätt så kanske det inte är en dum ide att lägga på ett par tusen iallafall? Jag kör rätt så mycket u
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 12:17Enkel mekanik säger väl att ett lättare hjul (särskilt lättare fälg o ekrar) är lättare att accelerera o alltså en fördel om man inte cyklar med jämn fart?
Enkel mekanik säger väl att ett lättare hjul (särskilt lättare fälg o ekrar) är lättare att accelerera o alltså en fördel om man inte cyklar med jämn fart?
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 13:41Att kika runt på olika forum och på diverse tester i tidningar och på webben kommer man ganska långt med. Som vanligt gäller det att vara lite kritisk i allt man läser och försöka genomskåda vad som är rimligt.
Här är en länk till ett stort hjultest som g
Att kika runt på olika forum och på diverse tester i tidningar och på webben kommer man ganska långt med. Som vanligt gäller det att vara lite kritisk i allt man läser och försöka genomskåda vad som är rimligt.
Här är en länk till ett stort hjultest som g
Quote from Berit Bengtson on 13 January 2012, 13:42Det är enbart om allt annat är lika som ett lättare hjul accelererar snabbare.
Ett hjul med bättre aerodynamik kam mkt väl accelerera snabbare, även om det är tyngre. Tom en hel del tyngre.Det finns ju en cykelgren som heter spurt, dvs Sprint, inom banc
Det är enbart om allt annat är lika som ett lättare hjul accelererar snabbare.
Ett hjul med bättre aerodynamik kam mkt väl accelerera snabbare, även om det är tyngre. Tom en hel del tyngre.
Det finns ju en cykelgren som heter spurt, dvs Sprint, inom banc