Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 13:51Intressant. Kan nån förklara varför ett hjuls totalvikt är mer betydelsefullt än vridmomentet? Vilken "skada" gör ett hekto i navet?
Intressant. Kan nån förklara varför ett hjuls totalvikt är mer betydelsefullt än vridmomentet? Vilken "skada" gör ett hekto i navet?
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 13:51Det är väldigt liten tidsvinst mellan att accelerera ett hjulpar som väger 1200 g och ett som väger t.ex 1800 g. Eftersom man normalt sett ligger betydligt längre tid i ganska konstant hastighet än i acceleration så är det bättre med ett aerodynamiskt hju
Det är väldigt liten tidsvinst mellan att accelerera ett hjulpar som väger 1200 g och ett som väger t.ex 1800 g. Eftersom man normalt sett ligger betydligt längre tid i ganska konstant hastighet än i acceleration så är det bättre med ett aerodynamiskt hju
Quote from Berit Bengtson on 13 January 2012, 14:02Nicke F skrev:
> Bäst är, som jag skrev tidigare, ett hjul som är både aerodynamiskt,
> lätt och styvt.+1
Dessutom är det så att de flesta upplever ett styvt hjul som lättare att accelerera, så mkt att även om det styvare hjulet är _lite_ tyngre så u
Nicke F skrev:
> Bäst är, som jag skrev tidigare, ett hjul som är både aerodynamiskt,
> lätt och styvt.
+1
Dessutom är det så att de flesta upplever ett styvt hjul som lättare att accelerera, så mkt att även om det styvare hjulet är _lite_ tyngre så u
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 14:05Måste väl vara skillnad att accelerera ett hjul som har en fälg som väger 1000 g och en fälg som väger 300 g? Vad navet väger fattar jag inte hur det påverkar, det sitter ju så nära hjulets mittpunkt?
O på samma sätt borde väl ett tungt däck ha lite påve
Måste väl vara skillnad att accelerera ett hjul som har en fälg som väger 1000 g och en fälg som väger 300 g? Vad navet väger fattar jag inte hur det påverkar, det sitter ju så nära hjulets mittpunkt?
O på samma sätt borde väl ett tungt däck ha lite påve
Quote from Berit Bengtson on 13 January 2012, 14:20Anders:
Du accelererar ju inte enbart fälgen, glöm inte bort att alla kilon på cykeln, även cyklistens, skall accelereras.
Jämför man den totala vikten som skall accelereras linjärt med den som skall rotations-accelereras (dvs i stort sett enbart fälg + s
Anders:
Du accelererar ju inte enbart fälgen, glöm inte bort att alla kilon på cykeln, även cyklistens, skall accelereras.
Jämför man den totala vikten som skall accelereras linjärt med den som skall rotations-accelereras (dvs i stort sett enbart fälg + s
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 15:01Det är intressant hur hjulet o gaffeln beter sig när det gäller aerodynamik. Det finns oftast inte med i testerna.
Det är intressant hur hjulet o gaffeln beter sig när det gäller aerodynamik. Det finns oftast inte med i testerna.
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 15:50Eftersom det finns ett extremt stort antal olika gafflar att välja mellan är det svårt att bara välja ut en utav dessa som en lämplig representant vid ett hjultest.
På samma sätt är olika ramars utformning olika bra i kombination med olika hjul.
Ju fler k
Eftersom det finns ett extremt stort antal olika gafflar att välja mellan är det svårt att bara välja ut en utav dessa som en lämplig representant vid ett hjultest.
På samma sätt är olika ramars utformning olika bra i kombination med olika hjul.
Ju fler k
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 16:10Jo, men Håkan hur kan hjulets totalvikt spela nån som helst roll? Ett par hekto totalvikt hit eller dit motsvarar ju bara en snabbfika i vikt...
Jo, men Håkan hur kan hjulets totalvikt spela nån som helst roll? Ett par hekto totalvikt hit eller dit motsvarar ju bara en snabbfika i vikt...
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 16:13Gaffeln påverkar mer än vad många tror. Jag tror på Jeff.
Gaffeln påverkar mer än vad många tror. Jag tror på Jeff.
Quote from Funbeat user on 13 January 2012, 16:40Intressant tråd det här blev! Men väldigt svårt att av göra om det skulle vara värt att lägga ca 2200 kr extra för ett par hjul istället för dom DT SWISS rs1550 som sitter på i standard utförande!? Vet inte vad DT SWISS hjulen kostar men TROR att dom kan
Intressant tråd det här blev! Men väldigt svårt att av göra om det skulle vara värt att lägga ca 2200 kr extra för ett par hjul istället för dom DT SWISS rs1550 som sitter på i standard utförande!? Vet inte vad DT SWISS hjulen kostar men TROR att dom kan