Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur mycket gör hjulen egentligen? …
You need to log in to create posts and topics.

Intressant. Kan nån förklara varför ett hjuls totalvikt är mer betydelsefullt än vridmomentet? Vilken "skada" gör ett hekto i navet?

Det är väldigt liten tidsvinst mellan att accelerera ett hjulpar som väger 1200 g och ett som väger t.ex 1800 g. Eftersom man normalt sett ligger betydligt längre tid i ganska konstant hastighet än i acceleration så är det bättre med ett aerodynamiskt hju

Nicke F skrev:
> Bäst är, som jag skrev tidigare, ett hjul som är både aerodynamiskt,
> lätt och styvt.

+1

Dessutom är det så att de flesta upplever ett styvt hjul som lättare att accelerera, så mkt att även om det styvare hjulet är _lite_ tyngre så u

Måste väl vara skillnad att accelerera ett hjul som har en fälg som väger 1000 g och en fälg som väger 300 g? Vad navet väger fattar jag inte hur det påverkar, det sitter ju så nära hjulets mittpunkt?

O på samma sätt borde väl ett tungt däck ha lite påve

Anders:
Du accelererar ju inte enbart fälgen, glöm inte bort att alla kilon på cykeln, även cyklistens, skall accelereras.
Jämför man den totala vikten som skall accelereras linjärt med den som skall rotations-accelereras (dvs i stort sett enbart fälg + s

Det är intressant hur hjulet o gaffeln beter sig när det gäller aerodynamik. Det finns oftast inte med i testerna.

Eftersom det finns ett extremt stort antal olika gafflar att välja mellan är det svårt att bara välja ut en utav dessa som en lämplig representant vid ett hjultest.
På samma sätt är olika ramars utformning olika bra i kombination med olika hjul.
Ju fler k

Jo, men Håkan hur kan hjulets totalvikt spela nån som helst roll? Ett par hekto totalvikt hit eller dit motsvarar ju bara en snabbfika i vikt...

Gaffeln påverkar mer än vad många tror. Jag tror på Jeff.

Intressant tråd det här blev! Men väldigt svårt att av göra om det skulle vara värt att lägga ca 2200 kr extra för ett par hjul istället för dom DT SWISS rs1550 som sitter på i standard utförande!? Vet inte vad DT SWISS hjulen kostar men TROR att dom kan