Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Under förra året tränade jag totalt 260 timmar. Vilken totaltid är "rimlig" att sikta på i år tro? Ibland hör man ju att man inte ska öka sin träningsmängd med mer än 10 % i veckan, men (i alla fall för mig som inte sett en mattebok sen gymnasiet) det kän

Det är nog väldigt individuellt. När det gäller löpning finns en påtaglig skaderisk när kroppen inte är van vid stötarna mot marken, men för cykel (och förmodligen även simning, men det vet jag inte) är risken minimal eftersom det är väldigt snällt för le

Jag tränade också 260 timmar ifjol. åren innan 200 respektive 160. I år så är 350 min absoluta skamgräns. Som Rasmus skrev så tror jag mycket hänger på vad man tränar. Framförallt cykel är ju lätt att samla timmar på.

Ser också att du liksom jag siktar p

Rent generellt ska man inte stirra sig blind på timmar och minuter. Det handlar om kvalitetsträning också. Att utvecklas och bli bättre handlar om en balans mellan kvalitet och kvantitet, bra kost och att få vara skade- och sjukdomsfri.

Naturligtvis är det en kombination. Men jag inbillar mig inte att jag kan träna sex timmar i veckan fram till Kalmar och känna mig förberedd, hur bra kvalitet det än är på de där sex timmarna. Om man ett år har tränat 260 timmar och nästa år tänkt köra en

Ja, egentligen är väl enda sättet att ta reda på saken att helt enkelt träna "så mycket man kan" och hela tiden lyssna på kroppen. Men vore roligt att ha ett ungefärligt "tim-mål" att sikta mot, så att jag vet hur jag ska lägga upp träningen någotsånär...

Jag tror att en ökning med 10% främst gäller mängden kvalitetsträning. Att gå från 260 till 360 timmar på ett år tror jag inte är något problem om huvuddelen av ökningen är i form av låg-intensiv träning.
Under förutsättning att fjolårets 260 timmar klar

Fast de 10% som brukar nämnas är väl per vecka, och inte per år. Om man ökar 10% per vecka lär ju den totala ökningen per år bli rätt rejält mycket mer än 10%.

Lite OT men jag tror att det kan vara värt att veta. Då ni nämner ökning av kvalitetsträning respektive mängdträning. Jag var på ett föredrag som hölls av en person (minns ej namnet just nu) från Sport support center. Han berättade att de hade tränat två

Hoj.

Jag har läst i min bibel (Be Iron Fit, Don Fink) att man inte skall öka sin träningstid (kvalitets tid) med mer än 10% per vecka.

Dvs (x din träningstid)
v 1: x * 1
v 2: x * 1.1^1
v 3: x * 1.1^2
...
v 52: x * 1.1^51

Du kan alltså

12