Quote from Guest on 8 July 2008, 18:00Hejsan alla kloka löpare där ute!
Jag är nybörjare i ordets rätta bemärkelse! Joggade några rundor för första gången förra hösten men sen blev det inget mer när regnet och vintern kom. Började så smått i våras parallellet med att jag tränar kickboxning t
Hejsan alla kloka löpare där ute!
Jag är nybörjare i ordets rätta bemärkelse! Joggade några rundor för första gången förra hösten men sen blev det inget mer när regnet och vintern kom. Började så smått i våras parallellet med att jag tränar kickboxning t
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 18:10Du bör få in pass för att försöka öka snabbheten. Variera olika former av fartlek, intervaller (både korta, 9*300m och långa, 6*1000m) och snabbdistans (kortare distanspass ca 30-40min med högre fart). Ungefär en gång i veckan (duger mycket väl) kan du k
Du bör få in pass för att försöka öka snabbheten. Variera olika former av fartlek, intervaller (både korta, 9*300m och långa, 6*1000m) och snabbdistans (kortare distanspass ca 30-40min med högre fart). Ungefär en gång i veckan (duger mycket väl) kan du k
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 20:13Lars; ungefär hur lång tid ska vilan vara mellan intervallerna/fartleken på 300 m resp 1000 m? Ståvila eller gå/jogga?
Lars; ungefär hur lång tid ska vilan vara mellan intervallerna/fartleken på 300 m resp 1000 m? Ståvila eller gå/jogga?
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 21:53jag har precis kört intervallträning för att få upp lite mer snabbhet och kom i söndags ner precis under timmen på milen.
Startade som du på ca 1,07.Jag har kört ett längre löppass i veckan samt ett med intrevaller 5x1 km i tempo 12 km/h och så 4 minute
jag har precis kört intervallträning för att få upp lite mer snabbhet och kom i söndags ner precis under timmen på milen.
Startade som du på ca 1,07.
Jag har kört ett längre löppass i veckan samt ett med intrevaller 5x1 km i tempo 12 km/h och så 4 minute
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 21:57Härligt, Lotta! Fyra minuter på tre veckors träning - det är ju otroligt. Jag blir så imponerad och peppad.
Härligt, Lotta! Fyra minuter på tre veckors träning - det är ju otroligt. Jag blir så imponerad och peppad.
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 22:16Kanon Lotta! Jag drömmer också om milen på under timmen, ska testa nästa pass att köra liknande intervaller, hoppas det ska funka för mig med.
Kanon Lotta! Jag drömmer också om milen på under timmen, ska testa nästa pass att köra liknande intervaller, hoppas det ska funka för mig med.
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 22:55Jag håller med om att intervaller är kanon för att få upp farten. Kör tusingar ungefär som beskrivet och korta ner intervallerna ju närmare loppet du kommer. Sista veckan korta lugna pass. Om du kör fartlek istället, försök att hålla fart uppför och vila
Jag håller med om att intervaller är kanon för att få upp farten. Kör tusingar ungefär som beskrivet och korta ner intervallerna ju närmare loppet du kommer. Sista veckan korta lugna pass. Om du kör fartlek istället, försök att hålla fart uppför och vila
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 23:31Det diskuterades i en annan tråd för några dagar sedan att intervaller är lockande för att de kan ge märkbara resultat på kort tid. Mängdträning kräver lite mer tålamod, men i det långa loppet är det det som verkligen ger stora förbättringar av löpkapacit
Det diskuterades i en annan tråd för några dagar sedan att intervaller är lockande för att de kan ge märkbara resultat på kort tid. Mängdträning kräver lite mer tålamod, men i det långa loppet är det det som verkligen ger stora förbättringar av löpkapacit
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 23:33På fartlekspassen brukar jag ha 30 sek vilojogg mellan varje löpning. På intervallerna lite mer, uppåt 1 min stillastående vila och sakta jogg fram till startplatsen för intervallerna. Det är inget man måste följa, vill man ha längre vila, t.ex 1 min även
På fartlekspassen brukar jag ha 30 sek vilojogg mellan varje löpning. På intervallerna lite mer, uppåt 1 min stillastående vila och sakta jogg fram till startplatsen för intervallerna. Det är inget man måste följa, vill man ha längre vila, t.ex 1 min även
Quote from Funbeat user on 9 July 2008, 09:40Mängdträning är självklart basen för långlöpning men den korta tiden fram till Midnattsloppet gör att löpning på tröskelnivå nog måste prioriteras (och vararvas med lugna distanspass).
Mängdträning är självklart basen för långlöpning men den korta tiden fram till Midnattsloppet gör att löpning på tröskelnivå nog måste prioriteras (och vararvas med lugna distanspass).