Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur gör ni som har någorlunda planering på er marathonträning och åker på träningsläger/träningssemester under den mer intensiva träningsperioden?
Ser ni till att ta en lugn vecka innan lägret/semestern eller efter eller både och?

Jag planerar nu att bör

Tja, du lär ju inte bli snabbare på maran av att drastiskt öka mängden på det viset på ett läger 1-3 mån innan. Däremot är ju skaderisken större, så ta lägret så långt från maran som möjligt så minskar du risken för att lägret gör dig sämre på maran.

Ren

M F >> Lite väl pessemistisk.

Helt klart vilovecka veckan innan. - Så att du är pigg när lägret startar. Det kan vara en jätte bra morot att se fram emot och ge inspiration att träna bra månaderna här i mörkret innan lägret!

Nejdå, det är bara så det fungerar. En vecka på det avståndet till tävling med fokus på mängd ger mest fart till de lokala faktorerna, enzymer och sådant som har väldigt kort halveringstid. Allt som byggs upp måste behållas, så att bygga upp en kapacitet

För mig är en träningssemester mest till för att få ökad inspiration och träningslust. Förra årets semester gav mig en rejäl positiv kick.

De gånger som jag har varit iväg på träningsläger (Portugal på våren) och kört mängd, ca 150-200 km/vecka (men i mitt fall väldigt lågt tempo på de allra flesta av dessa km) brukar jag få en formtopp lite av sig självt ca. 14 dagar efter hemkomst.
Mitt PB