Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur ska jag göra för att få fram …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej alla glada 🙂

Sitter och funderar på att göra min träning lite mer målinriktad och tänker försöka ta fram min maxpuls trampandes på en motionscykel. Nu undrar hur tar man ut sig effektivast på motionscykeln? Jag gissar på någon form av intervall me

Vad ska du ha maxpulsvärde till??

Grunden är att försöka hitta en grundträning som passar långdistanscykling samt att försöka träna så at man kan minska hullet runt magen lite effetkivare, men även för att göra träningen lite mer intressant och inte bara sitta och trampa på måfå.

Jag ha

"Jag har läst på ett antal ställen att man förbränner mest fett vid ca 55-60% av maxpuls och därav en del av mitt intresse"

Mest andel procentuellt ja, men inte totalt sett. Det gör du vid hög intensitet, då har du dessutom en längre efterförbränning.

Vill du däremot lära kroppen å ta av fettdepåerna för att lättare klara av längre turer på cykeln då ska du köra lågintensivt..

Lycka till!

Lägg dig på så hög puls du ids ligga på så länge som möjligt så förbränner du mest fett.
Det där med 55-60% är bara marknadsföring från Gym och gymutrustningsförsäljare så folk ska tro att de inte ens behöver svettas för att förbränna fett effektivast 🙂

Nu var frågan kanske inte hur jag förbränner fett effektivast, utan hur jag tar fram min maxpuls på bästa sätt på motionscykeln.

Det finns olika skolor om vilka metoder fettförbränning sker effektivast. En del förespråkar till och med både hög och lågin

Tack Per!
Grejen är väl att... rör på dig.. i vilken form och intensitet som helst, bara du rör på dig..

Maxpuls var det ja..

Jo visst var ursprungsfrågan maxpulsen. Men det var du själv som nämnde att du ville veta den för att räkna ut de sk fettförbränningszonerna.
Mitt råd är alltså, glöm dom.
Däremot har vi diskuterat hur man får fram maxpulsen många gånger tidigare, så jag

Att få fram sin maxpuls är jobbigt, på vilket sätt man än gör. Se till att vara uppvärmd innan så att du inte kör på 100% direkt. Har man en bra backe (och det har man ju på motionscykeln genom att öka motståndet) är det lämpligt att köra löpning eller cy

12