Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ska jag starta?
You need to log in to create posts and topics.

Hur ska jag lägga upp träningen efter långvarig benhinneinflamation?
Någon som har några tips?

orsaken till benhinneinflamationen var troligen överbelastning.

Undvik hårt underlag och/eller för dåligt dämpade skor, samt håll dig till lungt tempo tills det bedöms vara helt bra. Omvänt kan sägas att högt tempo på hårt underlag med skor som tappat dämpningen är effektivt för att framkalla besvären. Stretching och

Jag har alltid fått höra att man skall sätta i hälen ordentligt å så rulla upp på tårna så att säga. Absolut inte framdynan i backen först vad den nu heter eller platt fot å för mig har det funkat helt OK.//Kjell.

"Trampa pedal"-övningar hjälpte mig en del.

Sitt på en stol och dra upp tårna mot taket medans hälen är kvar i golvet. Ta i jävligt ordentligt!!! Det skall kännas som om du får mjölksyra. Gör detta 3x15 så ofta (minst 3 ggr per dag) att folk måste fråga

Kjell: en vanlig anledning till benhinneproblem är att man landar med benet framför kroppen. Vid den fotisättning du föreslår tvingas man just till en sådan landning, som innebär att kroppens egna stötdämpningsmekanismer sätts ur spel och det enda som räd

Säker på det där Fredrika? Jag har fått för mig att just överansträngning i vader och benhinnor är de vanligaste problemen för de som ändrar steg från hälisättning till framfot. I övrigt tror jag att vi redan har kommit överens om att vi inte är ense i hä

Robert, att "overstriding" som det också heter anses vara en vanlig anledning till benhinneproblem är jag mycket säker på. Och det är alldeles riktigt som du säger att övergång till framfotsinsättning mycket ofta leder till vadproblem. Men om jag ska vara

Okej, tack för klargörandet! Om jag inte påpekat det tidigare tycker jag för övrigt att ditt blogginlägg om löpteknik är både snyggt och överskådligt.