Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har anmält mig till Paris semimaraton i mars. Ligger just nu runt 12-15 km utan större problem på ca 1,5 h Hur ska jag lägga upp min träning för att öka den extra milen? Tips? Någon?

Hur ser din träning ut idag, springer du flera pass i veckan?

Är loppet 25 kilometer? Isåfall så klarar du säkert det redan idag utan större problem om du sänker farten lite.

Vad har du för tidsmål? Om du samtidigt vill förbättra dig under de veckor som

Öka succesivt längden på långpasset och var noga med att inte öka intensiteten på det.

Öka intensiteten på kortpass och var noga med att inte köra för långt.

Det blev ju väldigt generellt, men om man ska vara generell så kör många alldeles för mycket me

Tack så mycket för svaren och tipsen!! Jo det är väl vad jag också hört, mixade långpass och intervallträning som ökar i distans resp. intensitet. Men bra att få det bekräftat samt tipset om sidan! Har inte varit riktigt seriös med löpningen på sistone, o

Paris är väl nice? Flera trevliga parker att springa i och sedan 3 timmar Pari-Roller på fredagkvällarna? 😉

Nice är en annan fransk stad, Fredrik ;).

Freja, ett tips är att testa att ge sig ut och springa "planlöst" och inrikta sig på en viss tid istället för en viss sträcka. Då får man variation i löpningen jämfört med när man springer sin vanliga runda och f

Ny fråga: Hur får jag ut mest av mina intensivare pass? Har hittills kört lite intervaller, kutat lite upp och ner i backar. D.v.s. riktigt tröttat ut mig med spurter osv. Är det bättre att gå ut en aning lugnare så jag orkar hålla ett högt tempo i mer än

En effektiv träningsform är att köra tröskelintervaller. Då springer du något långsammare än ditt miltempo och har relativt kort vila. T ex 5 x (5 + 1), dvs fem upprepningar av fem minuters löpning med en minuts vila emellan. Efter några månader av denna

1000m är klassiska löparintervaller. Se marathon.se.
Dom är ju rätt lika 5-1 intervallerna ovan men dom brukar gå lite snabbare än milfart.

YEY!! Jag klarade det! Sprang halvmaran på 1.56 och blev knappt ens andfådd. Först några timmar efteråt smög sig den härliga tröttheten på och nu dagen efter är jag i form igen! Människokroppen är underbar! Maraton nästa!

12