Quote from Guest on 8 August 2012, 13:13En till nybörjarfråga då... Nyligen fått kadensmätaren till min Garmin 910XT. När jag kör på mitt max i hastighet, utan att tänka på kadensen, ligger jag på ett snitt på 75-80. Till saken hör att jag har problem med ett löparknä, som tyvärr även ibland st
En till nybörjarfråga då... Nyligen fått kadensmätaren till min Garmin 910XT. När jag kör på mitt max i hastighet, utan att tänka på kadensen, ligger jag på ett snitt på 75-80. Till saken hör att jag har problem med ett löparknä, som tyvärr även ibland st
Quote from Rasmus Olsson on 8 August 2012, 13:23Nej, kadens har inget med farten att göra. Vilken kadens du väljer är individuellt. En del kör tungt en del lätt. Men generellt sägs att runt 90-100 är optimalt.
Med hög kadens är det hjärtat som arbetar, med låg kadens är det benen. Så vill du spara ben
Nej, kadens har inget med farten att göra. Vilken kadens du väljer är individuellt. En del kör tungt en del lätt. Men generellt sägs att runt 90-100 är optimalt.
Med hög kadens är det hjärtat som arbetar, med låg kadens är det benen. Så vill du spara ben
Quote from Funbeat user on 8 August 2012, 13:27Jag är ingen expert, Sara, men av egen erfarenhet, ja, du kommer upp i farten också när du få upp kadensen (så länge du också kör en träningstyp som bygger upp din styrka).
Kadensen ska med sedan inte tänka så mycket på ... det är lite som gitarrackord .
Jag är ingen expert, Sara, men av egen erfarenhet, ja, du kommer upp i farten också när du få upp kadensen (så länge du också kör en träningstyp som bygger upp din styrka).
Kadensen ska med sedan inte tänka så mycket på ... det är lite som gitarrackord .
Quote from Funbeat user on 8 August 2012, 13:34Bruse - Jag hinner fundera på ganska mkt när jag cyklar, men det är kanske för jag cyklar solokvist... 🙂
Daniel - Ja, det är lite så jag tänker... Att jag kanske ska försöka fokusera på att få upp trampfarten i benen så att det "lär sig" att vara snabb
Bruse - Jag hinner fundera på ganska mkt när jag cyklar, men det är kanske för jag cyklar solokvist... 🙂
Daniel - Ja, det är lite så jag tänker... Att jag kanske ska försöka fokusera på att få upp trampfarten i benen så att det "lär sig" att vara snabb
Quote from Funbeat user on 8 August 2012, 13:35"Alla" har behov av kadensmätare. Det är svårt att känna skillnad på 84 eller 91 i kadens när man är trött. Man segar snabbt på växlar.
Den är viktigare än en pulsmätare för det går att använda Borgskalan.Dock så ska du träna olika saker med olika kaden
"Alla" har behov av kadensmätare. Det är svårt att känna skillnad på 84 eller 91 i kadens när man är trött. Man segar snabbt på växlar.
Den är viktigare än en pulsmätare för det går att använda Borgskalan.
Dock så ska du träna olika saker med olika kaden
Quote from Funbeat user on 8 August 2012, 13:38David - Ska läsa på om Borgskalan inser jag.
David - Ska läsa på om Borgskalan inser jag.
Quote from Funbeat user on 8 August 2012, 14:16Ja, missförstå mig inte. Jag har kadensmätare på mina cyklar, alla. Det är det enda som är intressant att titta på när jag är ute och cyklar. Farten spelar ingen roll. Den blir som den blir. Pulsmätaren använder jag mest på intensiva rundor, framförallt s
Ja, missförstå mig inte. Jag har kadensmätare på mina cyklar, alla. Det är det enda som är intressant att titta på när jag är ute och cyklar. Farten spelar ingen roll. Den blir som den blir. Pulsmätaren använder jag mest på intensiva rundor, framförallt s
Quote from Funbeat user on 8 August 2012, 20:39Jag ser kadens(mätare) som varvräknaren på bilen. Det är bäst att ligga på ett visst varvtal (kadens). Motorn/kroppen är allra effektivast vid ett visst värde. Kadens på 90-100 ska man sikta på, om man inte vet bättre. Det finns proffs som ligger på lägre
Jag ser kadens(mätare) som varvräknaren på bilen. Det är bäst att ligga på ett visst varvtal (kadens). Motorn/kroppen är allra effektivast vid ett visst värde. Kadens på 90-100 ska man sikta på, om man inte vet bättre. Det finns proffs som ligger på lägre
Quote from Funbeat user on 8 August 2012, 21:11Det finns skäl att ligga på högre kadens också vid vissa tillfällen men det är överkurs.
Det finns skäl att ligga på högre kadens också vid vissa tillfällen men det är överkurs.
Quote from Funbeat user on 9 August 2012, 09:17jag upptäckte en kul grej när jag nu i somras för första gången gjorde ett VO2max test (kombotestet på www.sporttest.se ). Jag såg väldigt tydligt att när belastningen var medelhög så låg jag på kadens på en bra bit under 90, och sedan ju högre belastning
jag upptäckte en kul grej när jag nu i somras för första gången gjorde ett VO2max test (kombotestet på http://www.sporttest.se ). Jag såg väldigt tydligt att när belastningen var medelhög så låg jag på kadens på en bra bit under 90, och sedan ju högre belastning