Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur ska man egentligen tänka när man väljer startgrupp utifrån beräknad sluttid. Det är 2 minuter mellan startgrupperna - är det då bättre att välja den lite "sämre" och hoppas kunna komma ikapp eller den bättre och riskera att dra iväg i ett tempo som ka

Tyvärr är det ofta lite väl gott om optimister, så den snabbare gruppen är nog det bästa valet

Jag brukar köra fegt och välja en långsammare startgrupp. Det är mer psykologiskt tilltalande att springa om folk, än att bli omsprungen.

Å andra sidan drar det ner tiden ganska mycket, så om du siktar på en speciell tid - ställ dig i en snabb startgrupp

Jag skulle ta den långsammare startgruppen. Båda för att det känns bättre att springa om än att bli omsprungen. Men också för att jag inte vill vara den som hindrar andra från att nå deras topptider med att ställa mig i "fel" grupp.

Du ska alltid välja optimistiskt. Det gör alla andra och då jämnar det ut sig i alla fall.

Jag håller med övriga, det mest taktiska är antagligen att välja en något snabbare grupp. Dels är folk alltid optimister, dels medför trängseln att det går långsammare än man tänkt. Min erfarenhet är iaf att tempot generellt är lägre än vad startgruppen a