Quote from Guest on 10 February 2012, 13:24Jag ska i sommar springa några lopp på cirka 5 km. Jag brukar normalt springa denna distans på ganska exakt 20 minuter. Ligger väl på ca 21-22 minuter för tillfället. Hur bör ett träningsupplägg för en löpare i min klass se ut, för att jag kanske skulle k
Jag ska i sommar springa några lopp på cirka 5 km. Jag brukar normalt springa denna distans på ganska exakt 20 minuter. Ligger väl på ca 21-22 minuter för tillfället. Hur bör ett träningsupplägg för en löpare i min klass se ut, för att jag kanske skulle k
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 13:34Lägg in intervaller på m e m platt mark så att du tränar löpning i högre fart. Kan vara t ex mellan 10 - 20 x 400 och 5 x 1000. Fart på mellan 3 och 3.30 per km. Ta bort backen om du ändå springer högfartsintervaller. Mer kvalitet i passen o mindre av har
Lägg in intervaller på m e m platt mark så att du tränar löpning i högre fart. Kan vara t ex mellan 10 - 20 x 400 och 5 x 1000. Fart på mellan 3 och 3.30 per km. Ta bort backen om du ändå springer högfartsintervaller. Mer kvalitet i passen o mindre av har
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 23:34Tack för tipset! Jag känner liksom själv med att jag måste få upp "stinget" i löpsteget, i stället för att harva milen. Som det är nu, verkar bara lungkapaciteten utvecklas, medans benen står still. Finns det även bra styrkeövningar för benen som stärker
Tack för tipset! Jag känner liksom själv med att jag måste få upp "stinget" i löpsteget, i stället för att harva milen. Som det är nu, verkar bara lungkapaciteten utvecklas, medans benen står still. Finns det även bra styrkeövningar för benen som stärker
Quote from Funbeat user on 11 February 2012, 00:01Finns säkert 1000 olika sätt att nå dina mål. Vissa pallar med att köra flera intervallpass i veckan. Själv så försöker jag att variera träningen (beroende på vädret) med långpass, terräng med naturliga backar, distanspass med eller utan progressiv fartök
Finns säkert 1000 olika sätt att nå dina mål. Vissa pallar med att köra flera intervallpass i veckan. Själv så försöker jag att variera träningen (beroende på vädret) med långpass, terräng med naturliga backar, distanspass med eller utan progressiv fartök
Quote from Funbeat user on 11 February 2012, 09:12Några saker du kan ta till dig om du vill: Spring mer i totalvolym, iom det kommer du bli bättre. Du behöver inte köra tusingar i tävlingsfart på 5k nu under vintern, kör hellre 8x1000m med 1 min vila runt din tävlingsfart på 10k. Framåt våren fasar du öv
Några saker du kan ta till dig om du vill: Spring mer i totalvolym, iom det kommer du bli bättre. Du behöver inte köra tusingar i tävlingsfart på 5k nu under vintern, kör hellre 8x1000m med 1 min vila runt din tävlingsfart på 10k. Framåt våren fasar du öv
Quote from Funbeat user on 13 February 2012, 14:13Finns det några andra övningar som påverkar löpsteget positivt? Funkar höga knäuppdragninar bra? Är utfall bra? Jämfota hopp? Enbens hopp? Eller andra övningar?
Finns det några andra övningar som påverkar löpsteget positivt? Funkar höga knäuppdragninar bra? Är utfall bra? Jämfota hopp? Enbens hopp? Eller andra övningar?
Quote from Funbeat user on 13 February 2012, 20:48Intressant tråd. Jag har själv siktet inställt på att försöka göra lite bättre tider på 5 km i år. Jag gör som Lars skriver, tar det lite lugnt just nu och siktar på att trappa upp kvalitetsträningen framåt vår/försommar.
Jag kör en del benstyrkeövningar
Intressant tråd. Jag har själv siktet inställt på att försöka göra lite bättre tider på 5 km i år. Jag gör som Lars skriver, tar det lite lugnt just nu och siktar på att trappa upp kvalitetsträningen framåt vår/försommar.
Jag kör en del benstyrkeövningar
Quote from Funbeat user on 13 February 2012, 21:20Funkar nog med lite olika saker. Vissa föredrar styrketräning på gym med tex utfall, benböj, balansövningar etc.. Själv så löper jag nog hellre lite varierat. Terräng, stigar, backar osv.. då får man med styrka och löpning i samma pass. Har man tid att lö
Funkar nog med lite olika saker. Vissa föredrar styrketräning på gym med tex utfall, benböj, balansövningar etc.. Själv så löper jag nog hellre lite varierat. Terräng, stigar, backar osv.. då får man med styrka och löpning i samma pass. Har man tid att lö
Quote from Funbeat user on 15 February 2012, 08:52För att bygga upp muskler så skulle jag rekomendera löpskolning efter uppvärmning ett par gånger i veckan, finns mycket på nätet.
Anders S visar lite på marathon.sehttp://beta.marathon.se/webb-tv/spring/tr%C3%A4ningstips/l%C3%B6pskolning
För att bygga upp muskler så skulle jag rekomendera löpskolning efter uppvärmning ett par gånger i veckan, finns mycket på nätet.
Anders S visar lite på marathon.se
http://beta.marathon.se/webb-tv/spring/tr%C3%A4ningstips/l%C3%B6pskolning
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 22:54Tack för era svar! Anledningen till att jag tjatar om att jag vill få mer fart i löpsteget, är att jag tyckte att jag hade ett mycket bättre löpsteg för 5-10 år sedan, när jag fortfarande spelade fotboll + löpte. Det var ingen elitsatsning på någon av idr
Tack för era svar! Anledningen till att jag tjatar om att jag vill få mer fart i löpsteget, är att jag tyckte att jag hade ett mycket bättre löpsteg för 5-10 år sedan, när jag fortfarande spelade fotboll + löpte. Det var ingen elitsatsning på någon av idr