Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Är nybörjare på det här med triathlon. (Har kört två sprintlopp och ska göra mitt tredje på söndag.) Funderar kring det här med uppvärmningen som jag inte vet riktigt hur jag ska lägga upp. Ska jag springa eller cykla? I så fall hur länge? Ska jag kanske

För mig funkar det bäst att simma lite och vänja mig vid vattnet. Blir lätt lite hyperventilation och hög puls när man hoppar i, innan kroppen inser att det faktiskt inte är så kallt alls.

Det här med hyperventilation fick jag erfara i Borås i juni när vattentemperaturen var MAX 15 grader (troligtvis mindre) - och det var ingen trevlig upplevelse! Ändå hade jag varit i och doppat mig innan och försökt vänja kroppen.
Men då menar du att uppv

Jag skulle på helt eget bevåg vilja kröna mig till Drottningen Av Hyperventilering. Åtminstone år 2008. De första fyra triathlonloppen blev ett kaos. Jag fäktade med armar och ben och chippade förtvivlat efter andan, innan jag kom på det här med noggrann

Då måste jag fråga dig Katarina, hur ser noggrann uppvärmning ut för dig?

Jag klev i vattnet i lugn och ro, jag växlade mellan bröstsim och crawl i snigeltempo i ca 250-350 meter. Jag ökade upp trycket i crawlen mot slutet i två omgångar och såg till att få lite puls för att känna att det kändes ok, och att jag återhämtade mig

Ulrika, var var det 15 grader? Jag har för mig att 16 är minimum enl. förbundet?!

Jag brukar köra igenom grenarna baklänges. Först lite lätt jogg, kanske något koordinationslopp för att få upp pulsen lite. Sedan cykeluppvärmning. Efter att ha parkerat cykeln är det läge att memorera och tänka igenom transitionerna, gärna springa in frå

Tänk om jag hade förstått hur viktig simuppvärmningen är (för mig) i Borås som var mitt första triathlon. Jag simmade typ 10 meter i vattnet precis innan start och gick upp och värmde mig i luften sen va det hyperventilering och snigellångsam otaktssim nä

16 grader må vara officiellt minimum men Kalmar var fasiken under dessa 16.

12