Quote from Guest on 4 March 2010, 18:20Hejsan.
Jag fick en Garmin FR305 i julklapp som jag dock inte har nyttjat förrän nu. Tänkte börja med löpträning lite mer nu, spelar fotboll och innebandy till vardags.
Det jag undrar är hur jag ska lägga upp träningen och vad pulsen ska ligga på?
Brukar
Hejsan.
Jag fick en Garmin FR305 i julklapp som jag dock inte har nyttjat förrän nu. Tänkte börja med löpträning lite mer nu, spelar fotboll och innebandy till vardags.
Det jag undrar är hur jag ska lägga upp träningen och vad pulsen ska ligga på?
Brukar
Quote from Funbeat user on 4 March 2010, 18:30Dag ett: Ryckträning i uppförsbacke. Spring maxfart(puls) 5-60 sek uppför, vilojogga 4 min, upprepa 4-5 gånger, med tiden fler upprepningar.
Dag två: Intervallträning. Intervaller mellan 2-3 min till 6-9 min, variera intervallernas längd olika pass, vilo
Dag ett: Ryckträning i uppförsbacke. Spring maxfart(puls) 5-60 sek uppför, vilojogga 4 min, upprepa 4-5 gånger, med tiden fler upprepningar.
Dag två: Intervallträning. Intervaller mellan 2-3 min till 6-9 min, variera intervallernas längd olika pass, vilo
Quote from Funbeat user on 4 March 2010, 21:39Okej tack.
Hur menar du med pass tre, hur länge ska jag satsa på att springa om jag har som mål att springa en mil t.ex? eller 5 km?Någon annan som har förslag eller någon bra länk?
Okej tack.
Hur menar du med pass tre, hur länge ska jag satsa på att springa om jag har som mål att springa en mil t.ex? eller 5 km?
Någon annan som har förslag eller någon bra länk?
Quote from Funbeat user on 4 March 2010, 22:29Satsa på att springa så länge som det tar för dig att springa en mil respektive fem km. Fast tänk på att om det är tex. en mil du siktar på, så ska du försöka att träna på att springa lite längre än en mil (längre tid än det normalt tar) ibland.
Satsa på att springa så länge som det tar för dig att springa en mil respektive fem km. Fast tänk på att om det är tex. en mil du siktar på, så ska du försöka att träna på att springa lite längre än en mil (längre tid än det normalt tar) ibland.
Quote from Funbeat user on 5 March 2010, 09:56Okej, tack ska du ha för infon.
Okej, tack ska du ha för infon.
Quote from Funbeat user on 6 March 2010, 23:22Hannes, om du ligger på rundor på 4km idag så ifrågasätter jag rådet att lägga in backträning och intervallträning (kvalitetsträning).
Upp till 4-5 mil per vecka så kvittar det vad man gör, man blir bättre helt enkelt genom att öka volymen. I alla fall i
Hannes, om du ligger på rundor på 4km idag så ifrågasätter jag rådet att lägga in backträning och intervallträning (kvalitetsträning).
Upp till 4-5 mil per vecka så kvittar det vad man gör, man blir bättre helt enkelt genom att öka volymen. I alla fall i
Quote from Funbeat user on 7 March 2010, 04:42Hannes: Det kan löna sig att påpeka att om du frågar 100 löpare hur du ska träna så kommer du får 100 svar varav inga är förenliga med varandra.
Lars & Hannes: Jo, Lars har rätt i att man skall vara försiktigt med kvalitetspass i början av sin "löparkarr
Hannes: Det kan löna sig att påpeka att om du frågar 100 löpare hur du ska träna så kommer du får 100 svar varav inga är förenliga med varandra.
Lars & Hannes: Jo, Lars har rätt i att man skall vara försiktigt med kvalitetspass i början av sin "löparkarr