Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur räkna du percent?

Jag simma 1500m på 20min och kan göra en 1500m benspark med platta på 27:30.

Jag har sett en video där en kille göra 50m undervatten benspark 2-3s snabbare än resten som simmade ryggsim. Ner mot 24sek var han

Så en bra benspark hj

Höga armbågar ovanför vattnet - få fram tyngdpunkten.

Det är väldigt svårt att förklara simning i text. Jag kan se om någon simmar snyggt eller inte, men jag kan ofta inte se vad folk gör för fel. Jag har både TI-böckr och TI-film hemma, men det har inte

Själv brukar jag träna balans/vattenläge genom att sätta min tempotrainer BILD:http://www.simbutiken.se/shop/thumbnails/shop/2186/art86/h4418/11244418-origpic-f62029.jpg_0_0_100_100_200_200_95.jpg på längre och längre tid för armtagen tills jag inte klara

Tack, alla! Nu har jag mycket att bita. Antagligen bättre att fokusera på tekniken och inte bara köra tusingar. (t+)

"Antagligen bättre att fokusera på tekniken och inte bara köra tusingar"

Tror du har hittat nyckeln där 🙂 Skulle vilja säga att det är direkt dåligt att köra tusingar om du har dålig teknik. Det man övar på sätter sig i muskelminnet, och det är ju trist

Ryan: "Jag simmar 1500m på 20min och kan göra en 1500m benspark med platta på 27:30."

1500m på 20min = 1:20min/100m = mycket snabbt på den distansen! (t+)
Och att simma 1500m med benspark&platta känns som totalt hopplöst för mig. Efter 50m med benspar

Jag glömde skriver att jag har ingen märkbara benspark när jag simma.

Men att träna på benspark är inte omöjlig. Igår hade vi en bensparks pass med ca 75% enbart ben.

Man ska lära sig att använda hela ben. Många tror att man sparka bara med fötterna ell

Tack Ryan, ska testa det nästa gång. Har speedos röd/svarta biofuse fenor, får testa med dem.

Idag var jag en kort vända till simhallen och testade supermannen och lite andra tips jag fått. Passade på att filma också och visst såg det mycket bättre ut. N

Jag fick upp benen rätt så bra imorse när jag simmade och tryckte ner huvudet mot bröstet och sedan även med magens hjälp tryckte ner överkroppen bara lite till . kändes som benen kom högre upp och att man blev lite rakare och lite snabbare.

Ny test i dag och nu fick jag till rotationen och andningen och upp med benen.
Känslan jag fick var att jag nu mer simmade "genom" vattnet.
Mer ubåt än lastpråm ... Fast om det gick snabbare, det vet jag inte. Får kolla med klockan mer noga nästa gång.

12