Quote from Guest on 24 November 2011, 14:17Jag påbörjar snart nästa års marathon träning för att slå mitt personbästa (3:11) på Stockholm marathon. Jag har tränat triathlon i flera år men kör nu bara löpning och då främst marathon. Målet är 3:08 på maran och då krävs det att jag håller 4:28 min/km
Jag påbörjar snart nästa års marathon träning för att slå mitt personbästa (3:11) på Stockholm marathon. Jag har tränat triathlon i flera år men kör nu bara löpning och då främst marathon. Målet är 3:08 på maran och då krävs det att jag håller 4:28 min/km
Quote from Funbeat user on 24 November 2011, 14:27Tycker du kan köra intervallerna i 10km-fart fram till den maraspecifika träningen börjar (ca 8 veckor innan maran) då du går över till längre intervaller (5x2k, 3x3k, 2x5k eller liknande) i marafart och även kompletterar med längre pass (10-12k) i tänkt
Tycker du kan köra intervallerna i 10km-fart fram till den maraspecifika träningen börjar (ca 8 veckor innan maran) då du går över till längre intervaller (5x2k, 3x3k, 2x5k eller liknande) i marafart och även kompletterar med längre pass (10-12k) i tänkt
Quote from Funbeat user on 24 November 2011, 15:25Tjuvtitta på http://www.teamstockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=2732 som beskriver kortintervaller inför söndagens träning. Nästa söndag står långintervaller på tur och en beskrivning av dessa lär dyka upp i mitten av nästa vecka.
För dig verka
Tjuvtitta på http://www.teamstockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=2732 som beskriver kortintervaller inför söndagens träning. Nästa söndag står långintervaller på tur och en beskrivning av dessa lär dyka upp i mitten av nästa vecka.
För dig verka
Quote from Funbeat user on 24 November 2011, 15:39Detta är ett område jag också har funderat mycket kring. Har själv kört 5-8 1 km-intervaller med 30-60 s. vila. Vad jag förstått är detta tröskelintervaller och dessa skall, vad jag läst, ske i ett tempo man kan hålla i ca 60 min. För mig är det helt obeg
Detta är ett område jag också har funderat mycket kring. Har själv kört 5-8 1 km-intervaller med 30-60 s. vila. Vad jag förstått är detta tröskelintervaller och dessa skall, vad jag läst, ske i ett tempo man kan hålla i ca 60 min. För mig är det helt obeg
Quote from Funbeat user on 24 November 2011, 16:31I min träning inför maran tänkte jag främst sikta in mig på intervaller på 1-3 km, och då springa dem i en hastighet något högre än min marahastighet. För intervaller kortare än så brukar jag köra mycket på känsla, men ungefär 10 s snabbare än mitt tempo
I min träning inför maran tänkte jag främst sikta in mig på intervaller på 1-3 km, och då springa dem i en hastighet något högre än min marahastighet. För intervaller kortare än så brukar jag köra mycket på känsla, men ungefär 10 s snabbare än mitt tempo
Quote from Funbeat user on 25 November 2011, 12:48Tack för alla seriös svar! Jag kommer att testa med att köra intervallerna 10 sekunder snabbare än min 10 km fart.
Nu för tiden så kör jag mycket träning i marathonfart, även på mina långpass. Ett typiskt långpass (2-3 h långt) för mig är 30 minuter uppv
Tack för alla seriös svar! Jag kommer att testa med att köra intervallerna 10 sekunder snabbare än min 10 km fart.
Nu för tiden så kör jag mycket träning i marathonfart, även på mina långpass. Ett typiskt långpass (2-3 h långt) för mig är 30 minuter uppv
Quote from Funbeat user on 25 November 2011, 14:52Brukar köra intervaller i maratontempo, men det blir ju lite mer än 6-8km.
I löptid brukar det landa på 60-120 minuter, joggvila 60-90 sekunder och intervaller på ca 3-12 minuter. Går ganska lätt till en början men man får kämpa rejält till slut ändå!
Brukar köra intervaller i maratontempo, men det blir ju lite mer än 6-8km.
I löptid brukar det landa på 60-120 minuter, joggvila 60-90 sekunder och intervaller på ca 3-12 minuter. Går ganska lätt till en början men man får kämpa rejält till slut ändå!