Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur snabbt ökar man?
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Jag har börjat sticka ut o springa ett par gånger i veckan för några veckor sen, och första gången jag var ute så var man helt slut efter 2 km medan nu klarar jag runt en halv mil utan att vara helt död, så det går frammåt. 🙂

Men jag tänkte kolla m

Kul att du hitta löpningen. En ökning på 500-1000m per vecka brukar vara lagom. men ta 2 veckors "ökningsvila" när du ökat 10km. I början så behöver du inte vara lika nogran med träningsupplägg. och då menar jag alternering i träningen. Men börja inte spr

Det står inget om din bakgrund men jag tycker att 40 minuter på milen är ett för stort mål om du nyligen har haft problem med 2 km. Det tar kroppen år att utveckla blodkärl/hållbara senor/ligament m.m. Att öka i fart är otroligt påfrestande. Tänk på att l

Ett standardtips är också att du går ut lite lugnare på den första hälften av din planerade sträcka och istället ökar på på den andra halvan.
Du kommer att bli förvånad över vilken kapacitet du har när du är piggare efter första halvan som alltid är jobb

Tack för svaren, då vet jag att det inte ska va helt omöjligt iaf.

Man ska ju sätta målen högt, så milen på 40 kör jag på men är inte så viktigt ifall jag inte skulle klara det eftersom jag bara kör löpningen som ett kompliment för att få upp flåset lite