Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur snabbt kan man tappa fart?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har alltid legat på 5-min tempo när jag springer. Det har känts som "lagom".

Nu är "lagom" plötsligt snarare 6-min tempo. Jag har mina aningar att min löparklocka är aningen seg, men inte såååå seg. De sista två-tre åren har jag ändrat min trän

Skit i det som varit.Sätt upp nya mål.Om din tävlingsfart är 5 min fart skall dina distanspass ligga på 6 min fart.varva med korta intervaller,typ 400 hundringarx10 med 45sek vila,så fort kan inte sniglar röra sig;)

Fart tappar man ganska snabbt. Däremot är det ganska lätt att träna upp den igen. Vem känner inte igen sig efter vintern när man legat och tuggat distans i komforttempo och sedan ska försöka trycka på lite då asfalten kommit fram?

Jag kände mig otroligt långsam en hel vecka efter att jag kört mitt längsta pass. Intervaller är ett måste i min träning då jag tror mig vara naturligt långsam.

Tack för peppande inlägg. Jag känner helt klart igen det där med "komfort-tempo". Men vilka trevliga pass jag haft. Babblandes runt i naturen med trevliga vänner!

Nu ska här ökas tempo!! 😀

På Hässelbyloppet ska det glöda under fotsulorna! 😉

AnnaPanna

Min favoritmetod att minska risken för att tappa fart under perioder av mycket långpass är att helt kort öka farten när det känns bra. Sedan saktar man ner igen innan pulsen är för hög. Detta sliter inte nämnvärt mer, men kroppen förstår piken.
Om du behö

...eller http://www.gmap-pedometer.com där kan man mäta kors och tvärs i skogen också... (finns andra sidor med samma funktionalitet)