Quote from Funbeat user on 25 May 2009, 14:21Har just bytt upp mig från en Merida RoadLite 901 till en Scott Speedster S30. Måste nog säga att det är stor skillnad på de båda cyklarna. Trots att jag var ganska nöjd med min Merida är det absolut ingen tvekan om att Scotten är bättre. Framförallt är d
Har just bytt upp mig från en Merida RoadLite 901 till en Scott Speedster S30. Måste nog säga att det är stor skillnad på de båda cyklarna. Trots att jag var ganska nöjd med min Merida är det absolut ingen tvekan om att Scotten är bättre. Framförallt är d
Quote from Funbeat user on 25 May 2009, 14:33Kan du beskriva skillnaden? Kör själv med Sora just nu och tycker att de är ypperliga. De växlar upp när jag växlar upp och de växlar ner när jag växlar ner. De svarar snabbt på tilltal och greppen sitter bra i handen (även om Campa ligger än bättre). Hur
Kan du beskriva skillnaden? Kör själv med Sora just nu och tycker att de är ypperliga. De växlar upp när jag växlar upp och de växlar ner när jag växlar ner. De svarar snabbt på tilltal och greppen sitter bra i handen (även om Campa ligger än bättre). Hur
Quote from Funbeat user on 25 May 2009, 14:44105 känns mycket mer distinkt och pålitligt. Nästan ljudlösa jämfört med Sora. (Det är möjligt att mina Sora behövde justeras en aning.) Givetvis kan det, precis som du nämner, finnas lite psykologi med i bedömningen. Vad vet jag, jag är blott en glad ama
105 känns mycket mer distinkt och pålitligt. Nästan ljudlösa jämfört med Sora. (Det är möjligt att mina Sora behövde justeras en aning.) Givetvis kan det, precis som du nämner, finnas lite psykologi med i bedömningen. Vad vet jag, jag är blott en glad ama
Quote from Funbeat user on 25 May 2009, 18:24Sora har ju kommit i en ny version för länge sedan, och är numera 9delat, mot den gamla 8delade och jag antar att Sora även har blivit betydligt bättre än innan.
Men som sagt, de växlar upp när man växlar upp o ner när man växlar ner =)
Sora har ju kommit i en ny version för länge sedan, och är numera 9delat, mot den gamla 8delade och jag antar att Sora även har blivit betydligt bättre än innan.
Men som sagt, de växlar upp när man växlar upp o ner när man växlar ner =)
Quote from Funbeat user on 25 May 2009, 21:27Magnus, jag känner samma sak med WH-540 som jag använder.
16 ekrar, men betydligt högre ekerspänning än vanliga.. men gud vad de går bra när det är rejäl sidvind!..ekerspänningen gör hjulet mer fast och vridstyvt.
på http://www.bikephysics.com/rails/wh
Magnus, jag känner samma sak med WH-540 som jag använder.
16 ekrar, men betydligt högre ekerspänning än vanliga.. men gud vad de går bra när det är rejäl sidvind!..
ekerspänningen gör hjulet mer fast och vridstyvt.
Quote from Berit Bengtson on 26 May 2009, 13:45Andreas Nyström påstod:
> ekerspänningen gör hjulet mer fast och vridstyvt.Nja, med färre ekrar behövs högre ekerspänning ffa för att få att lika starkt hjul
(Starkare hjul = tål högre vertkal belastning)Däremot blir inte ekrarna, eller hjulet, styvar
Andreas Nyström påstod:
> ekerspänningen gör hjulet mer fast och vridstyvt.
Nja, med färre ekrar behövs högre ekerspänning ffa för att få att lika starkt hjul
(Starkare hjul = tål högre vertkal belastning)
Däremot blir inte ekrarna, eller hjulet, styvar
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 16:08jaha där ser man 😀 då har jag fått lära mig fel 🙂
Har läst att fälgar med 16 ekrar har högre ekerspänning som hjälper till att styva upp däcket bättre än de med tex 32.
jaha där ser man 😀 då har jag fått lära mig fel 🙂
Har läst att fälgar med 16 ekrar har högre ekerspänning som hjälper till att styva upp däcket bättre än de med tex 32.
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 16:10Hur fungerar det på Tri spokehjulen?
Hur fungerar det på Tri spokehjulen?
Quote from Fredrik Närenfors on 26 May 2009, 22:50Mina har väldigt hög ekerspänning och de är nog rätt vridstyva också. Men det sistnämnda beror nog på ekerdimensionen (H)
Mina har väldigt hög ekerspänning och de är nog rätt vridstyva också. Men det sistnämnda beror nog på ekerdimensionen (H)
Quote from Berit Bengtson on 27 May 2009, 14:50Fp. David P ¤ påstod
> LOOK 595 ultra är styv
och
> LOOK 586 är en "comfort"ram för Sportif(motionärer), inte styvDet är nog med detta som med upplevelsen av att hårdare spända ekrar ger styvare hjul.
Dvs vill man uppleva en skillnad så gör man och/el
Fp. David P ¤ påstod
> LOOK 595 ultra är styv
och
> LOOK 586 är en "comfort"ram för Sportif(motionärer), inte styv
Det är nog med detta som med upplevelsen av att hårdare spända ekrar ger styvare hjul.
Dvs vill man uppleva en skillnad så gör man och/el