Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur stor skillnad gör cykeln?
You need to log in to create posts and topics.

Har just bytt upp mig från en Merida RoadLite 901 till en Scott Speedster S30. Måste nog säga att det är stor skillnad på de båda cyklarna. Trots att jag var ganska nöjd med min Merida är det absolut ingen tvekan om att Scotten är bättre. Framförallt är d

Kan du beskriva skillnaden? Kör själv med Sora just nu och tycker att de är ypperliga. De växlar upp när jag växlar upp och de växlar ner när jag växlar ner. De svarar snabbt på tilltal och greppen sitter bra i handen (även om Campa ligger än bättre). Hur

105 känns mycket mer distinkt och pålitligt. Nästan ljudlösa jämfört med Sora. (Det är möjligt att mina Sora behövde justeras en aning.) Givetvis kan det, precis som du nämner, finnas lite psykologi med i bedömningen. Vad vet jag, jag är blott en glad ama

Sora har ju kommit i en ny version för länge sedan, och är numera 9delat, mot den gamla 8delade och jag antar att Sora även har blivit betydligt bättre än innan.

Men som sagt, de växlar upp när man växlar upp o ner när man växlar ner =)

Magnus, jag känner samma sak med WH-540 som jag använder.
16 ekrar, men betydligt högre ekerspänning än vanliga.. men gud vad de går bra när det är rejäl sidvind!..

ekerspänningen gör hjulet mer fast och vridstyvt.

http://www.bikephysics.com/rails/wh

Andreas Nyström påstod:
> ekerspänningen gör hjulet mer fast och vridstyvt.

Nja, med färre ekrar behövs högre ekerspänning ffa för att få att lika starkt hjul
(Starkare hjul = tål högre vertkal belastning)

Däremot blir inte ekrarna, eller hjulet, styvar

jaha där ser man 😀 då har jag fått lära mig fel 🙂

Har läst att fälgar med 16 ekrar har högre ekerspänning som hjälper till att styva upp däcket bättre än de med tex 32.

Hur fungerar det på Tri spokehjulen?

Mina har väldigt hög ekerspänning och de är nog rätt vridstyva också. Men det sistnämnda beror nog på ekerdimensionen (H)

Fp. David P ¤ påstod
> LOOK 595 ultra är styv
och
> LOOK 586 är en "comfort"ram för Sportif(motionärer), inte styv

Det är nog med detta som med upplevelsen av att hårdare spända ekrar ger styvare hjul.
Dvs vill man uppleva en skillnad så gör man och/el