Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur ta hand om cykeln vintertid?
You need to log in to create posts and topics.

12

Min pendlarcykel skriker efter mer kärlek och omsorg! Kedjan verkar inte gilla vinterväglaget. Jag brukar torka av den när jag kommer hem (om jag inte glömmer det) o smörja lite ibland men den börjar ändå rosta o kärva.

Vad rekommenderar ni för löpande

Först och främst är det väl ganska naturligt att det sliter mer på cykeln när den används under vinterförhållanden? Att bevara den "som ny" är nog en omöjlighet.

Jag har hört många varianter. Men ibland undrar jag om inte 5-56 OFTA är en bra lösning trot

Upplever att smörjmedel med teflon i (PTFE) fungerar bra vintertid. Är ffa mer funktionsduglig i minsugrader.

Efter ett slaskigt utepass lossar jag bakhjulet o gör rent/sprayar kassett med sprayen samt borstar fysiskt med tandborste eller diskborste bor

När jag var student hade jag cykeln ute året runt och gjorde inget med den under ca 3 år... Någon gång drog jag på 5-56 på kedjan som sagt, men det var också allt. Då var cykeln till 100% ett fordon för att ta sig från A till B.

Tack för goda tips! Jag har ambitionsnivån någonstans mellan er båda. 🙂 Inte hoppas jag på att kunna hålla cykeln i någon form av nyskick men inte heller är det en jättebillig skruttcykel.

Att ta av bakhjul är, som du säger, lite väl ambitiöst att göra

Vill bara tillägga att jag sedan jag fick arbete och flyttade ut på "landsbygden" prioriterar lite annorlunda. Jag har fortfarande kvar min gamla pendlare och drar barnvagn med. Den funkar fint, om än växlarna hoppar lite som de vill och shimanos billigas

Hallå Louise mfl!
Jag har inhandlat en kedjerengörare. Funkar utmärkt till utanpåliggande växlar, dvs växlar med 5-8 kedjekransar bak. Kostar under 100-lappen.
Ställ hojen uppochner.
Sätt rengöraren på kedjan utan att ta av vare sig kedja eller bakhjul.

Har man en "obegränsad" budget kan man använda CLP Break Free (vapenolja för rengöring, smörjning och rostskydd) eller Molybdensulfid (krypande smörjmedel som tar sig in överallt även om man bara applicerar på ytan).

Sigvard: Tack för det tipset. Ska kolla in sådan!

Mikael: Önskar att budgeten vore obegränsad, men så är tyvärr inte fallet. Vore den det skulle jag satsa på privat cykelskötare. 😀 Men ska ändå kolla på det du tipsar om. Det kostar ju att köpa ny kedja,

Riktigt status- och trendmedvetna åretruntcyklister håller sig givetvis med egen PC (Privat Cykelputsare).
Infinner sig en gång i veckan och putsar upp såväl cyklist som cykel till toppttrim.(H)

12