Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur träna upp sig smart
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Har haft problem med en vristskada till och från i två år. Har gått till naprapat och sjukgymnast. Jag lade ner löpningen nästan helt i ca två månader.
Nu har jag för tredje veckan i rad kunnat springa en 8km runda i skogen helt utan känning i vrist

Ok, mer specifikt. Hur kan jag på bästa sätt träna upp styrka i vrister och allmän löpstyrka/teknik i skadeförebyggande syfte.

Min erfarenhet är att skadorna kommer när man överbelastar kroppen på olika sätt.
Det kan vara att man springer för fort ouppvärmd eller på en sliten kropp, springer för långt, för ofta, spänner sig, äter eller sover alldeles för lite osv.
Vanlig distans

Ok, tack Amir.

Torbjörn,
har du inte fått hjälp med detta från sjukgymnasten eller naprapaten?
Det är ju därför man ska gå till dessa professioner...
Du har inte skrivit vilken typ av vristskada och inte heller orsak. Svårt att ge bra tips då. Men mitt tips skulle ändå

Jenny: är naprapat en profession? Eller ett finare namn på ... ormtjusare?

Torbjörn: för vrist- och fotstyrka, avdela 30 min ett par gånger i veckan till att köra vristhopp, både framåt och bakåt, 100 meter. Vila någon minut. Upprepa.

Samt: varje kväll

Anders B,
Haha! Skämt åsido, det finns duktiga naprapater, även om jag själv föredrar en bra sjukgymnast! De växer dock inte på träd, när man är kräsen (som jag är)...
Kram,
Jenny

Jenny! Jo, naprapaten gav mig ett program jag följde nitiskt. Stå på ett ben på bosuboll, göra vriststyrkeövningar med gummiband o ta det lugnt med löpningen.v
Sjukgymnasten gav mig akupunktur. Hennes ordination var: fortsätt med rehabstyrkan från nap. sa

Anders,
Tack för svar. Vristövningarna på filmen ser tuffa ut men ska ge det en chans. Kan man inte göra de i samband med uppvärmningen o sen ta en kort löprunda?

Snarare, eftersom detta handlar om rehab: värm först upp med lätt jogging, och gör sedan vristövningarna. Generellt, även för icke-rehab: alltid konditionsträning före muskelträning.