Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhur växla
You need to log in to create posts and topics.

hej hur växlar jag ner med shimano tiagra växlar?

Med handen.

Inte vet jag om Tiagra är annorlunda, men vanligtvis trycker man väl bromshandtaget inåt på Shimano? (gäller åtminstone mina 105-prylar)

BILD:http://www.velo.se/contents/images/imgarchive/98/Cross11.jpg
Flytta den svarta bakom bromshandtagen

Har man aldrig rört reglagen (som för mig en härlig vårkväll efter postgången april 2007) kunde det kännas som om jag slet sönder växelspaken av det rejäla "KLACK KLACK" ljudet då man skulle växla ned och upp framväxeln. Inte minst av at man måsta trycka

Hej David.

"Inte vet jag om Tiagra är annorlunda, men vanligtvis trycker man väl bromshandtaget inåt på Shimano? (gäller åtminstone mina 105-prylar)"

Om jag inte missminner mig så växlar du väl upp då, eller? För det är väl som Gary skriver, den svarta

Upp/ner, höger/vänster, är det nån skillnad... För framväxeln stämmer det åtminstone som jag skrev 🙂

Eller inte. Växla NER tolkar jag som att man växlar till en LÄTTARE växel.

Hej David.

Självklar beror det på hur man ser på saken.. Och själv ser jag det så här. Växla ner = till mindre antal tänder på dreven/klingan. Dvs fram = lättare växel och bak = tyngre växel. Rätt eller fel. Vet inte men så ser jag på saken. Och där gör

vad gör man om den orangea markören kommer utanför de markerade området så det inte går att växla.