Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej
Ska försöka mig på att köra en eller flera triathlon i sommar, men har problem men Impingement i höger axel. Det gör fruktansvärt ont när jag simmar. Finns det någon här som har erfarenhet av detta, och hur man blir av med det.
Har försökt med rehab

min erfarenhet med detta är problem är grundat i skulderblad.

muskel som ska hålla skulderblad på plats är för svag och släpper skulderblad som sedan röra sig för mycket och du få en inklämning.

Hej,

Oftast är det som Ryan säger, problemet kommer från skulderbladen men det kan vara mer komplicerat än så. Svårt som sjutton att komma till rätta med.
Mitt tips är att snarast ta kontakt med en sjukgymnast. De kan både rätta till och ge dig övningar

Kan bara instämma med föregående talare. Oftast beror det på för svaga muskler kring skuldrorna. Har själv haft rätt så stora problem med axlarna i många år. Skulle till och med operera en axel, men har nu fått ordning på axlarna tack vare (tråkig) sjukgy

Tror även att du borde låta någon kika på din teknik. Eftersom du säger att det bara är den ena axeln låter det som din simning är obalanserad och sliter mer på ena axeln, oftast pga för dålig rotation, ensidig andning och ojämn eller ingen benspark.
Att

Förmodligen har jag drabbats av samma problem. Har ökat simträningen markant senaste tre månaderna och då främst med fjäril. Får nu smärta i axlarna då jag lyfter dem över huvudhöjd och då jag simmar just fjäril. Senaste två veckorna mer än halverat simtr

Jag drabbades av detta när jag var 19 (-98) och simmade mycket fjäril. Ca 2-3000m om dagen var inte ovanligt. Fick sluta med fjäril helt under ett par år och det tog nästan 2 år av rehab innan jag tränade fullt igen. Under den tiden var det styrketräning,

Menade såklart inte att skrämma upp dig med lång rehab. Hade jag lyssnat på kroppen från början hade det säkert kunnat gått mkt snabbare.

Tack för svar! Jag ska följa dina råd om minskad belastning och lägga ner fjärilen ett tag. Kan nog vara nyttigt att fokusera mer på teknik och benspark i frisimmet som omväxling. Har köpt ett gummiband och ska försöka testa några impingementövningar ocks