Quote from Guest on 27 January 2009, 17:16Nån som vet varför sträckan ändras när man importerar från klockan?
Nån som vet varför sträckan ändras när man importerar från klockan?
Quote from Elias Engqvist on 27 January 2009, 17:26Jag skulle gissa på att det beror på hur man räknar ut avståndet helt enkelt. Det finns ett antal olika formler att göra det - dvs räkna ut avståndet mellan två koordinater på jordens yta - inte ett så enkelt problem faktiskt...
Sen kan det bero på att n
Jag skulle gissa på att det beror på hur man räknar ut avståndet helt enkelt. Det finns ett antal olika formler att göra det - dvs räkna ut avståndet mellan två koordinater på jordens yta - inte ett så enkelt problem faktiskt...
Sen kan det bero på att n
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 08:56Jo, det låter ju rimligt. FunBeat-spåret tar kanske inte hänsyn till höjdskillnader osv. men ibland blir avvikelsen ganska stor. Man får helt enkelt justera manuellt vid importen för man får väl förutsätta att värdet i klockan är "mest" rätt.
Jo, det låter ju rimligt. FunBeat-spåret tar kanske inte hänsyn till höjdskillnader osv. men ibland blir avvikelsen ganska stor. Man får helt enkelt justera manuellt vid importen för man får väl förutsätta att värdet i klockan är "mest" rätt.
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 09:16snarare tvärtom tror jag.
Klockan registrerar alla värden sedan kan olika program (funbeat, TrainingCenter m fl) ha olika varianter av avvikelsehantering vid importen - dvs de sorterar bort orimliga värden.
Så jag tror snarare det är mer rätt importerat i
snarare tvärtom tror jag.
Klockan registrerar alla värden sedan kan olika program (funbeat, TrainingCenter m fl) ha olika varianter av avvikelsehantering vid importen - dvs de sorterar bort orimliga värden.
Så jag tror snarare det är mer rätt importerat i
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 09:52TC brukar ge samma värde som i klockan men andra program som SportTracks och FunBeat ger avvikelser. FunBeat ger ibland förhållandevis stora sådana, typ 0,5-1 km.
TC brukar ge samma värde som i klockan men andra program som SportTracks och FunBeat ger avvikelser. FunBeat ger ibland förhållandevis stora sådana, typ 0,5-1 km.
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 09:53Funbeat brukar alltid visa ett något högre värde. Jag har tolkat det så att det i funbeat görs vissa höjdkorrigeringar, som GPS är dålig på. Samma sak om du laddar över på motionbased (Garmins egen webbtjänst). Traingcenter ger alltid exakt samma värden s
Funbeat brukar alltid visa ett något högre värde. Jag har tolkat det så att det i funbeat görs vissa höjdkorrigeringar, som GPS är dålig på. Samma sak om du laddar över på motionbased (Garmins egen webbtjänst). Traingcenter ger alltid exakt samma värden s
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 11:40Vet inte riktigt om jag tror på att kartografin på dessa förhållandevis enkla kartor skulle vara bättre än den höjd som GPS:en faktiskt mäter. Höjdkurvorna från GPS:en stämmer ganska väl med vad jag uppfattar som "upp och ned" om du förstår vad jag menar.
Vet inte riktigt om jag tror på att kartografin på dessa förhållandevis enkla kartor skulle vara bättre än den höjd som GPS:en faktiskt mäter. Höjdkurvorna från GPS:en stämmer ganska väl med vad jag uppfattar som "upp och ned" om du förstår vad jag menar.
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 11:50Anders, det är nog så att kartorna på funbeat kommer från någon större geografisk tjänst, "enkla" kartor vet jag inte, du får ju samma kml till google earth t.ex. så jag skulle inte stirra mig blind på bara den kartbild man får. Underliggande data är nog
Anders, det är nog så att kartorna på funbeat kommer från någon större geografisk tjänst, "enkla" kartor vet jag inte, du får ju samma kml till google earth t.ex. så jag skulle inte stirra mig blind på bara den kartbild man får. Underliggande data är nog
Quote from Funbeat user on 28 January 2009, 12:18OK, jag får kolla där.....
OK, jag får kolla där.....
Quote from Elias Engqvist on 28 January 2009, 12:24Anders mfl. Det är inte så att GPS-klockan "MÄTER" sträckan du springer. Den avläser vid vissa tillfällen (varje sekund, var 3:e, 5:e sekund eller nåt) var du befinner dig. Sedan finns det olika sätt att räkna ut avståndet mellan dessa punkter. Iom att vi
Anders mfl. Det är inte så att GPS-klockan "MÄTER" sträckan du springer. Den avläser vid vissa tillfällen (varje sekund, var 3:e, 5:e sekund eller nåt) var du befinner dig. Sedan finns det olika sätt att räkna ut avståndet mellan dessa punkter. Iom att vi