Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninginflammation i hälsena
You need to log in to create posts and topics.

Hej hopp...

Har dragit på mig en inflammation i höger hälsena som vägrar släppa. Uppstod av att jag först spelade fotboll med nya skor på dåligt underlag. Läkte inte ut det helt utan tog sen en runda på 13km asfalt. Sen dess (1mån ca) har det varit illa.

http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20hässleholm/dokument/halsena_061127.pdf

Sök här här under gruppen skador och besvär - många har ju problem
med hälsenor.

Sök hjälp! Idrottsintresserad sjukgymnast exvis. Viktigt att få koll på vilken portion av senan som är påverkad, samt om smärtan är refererad eller lokal. Också viktigt att rehabträna så att ev sidoskillnader i exvis styrka och rörlighet minskas.
Var räd

Råkade ut för nåt liknande och provade det mesta inkl stötvågsbehandling med ganska liten förbättring. Fick sedan ett tips om att det kunde bero på hälkappan i skorna. Använde en kombination av varmluftspistol och kulhammare för mjuka upp och böja ut hälk

Tack för svaren!

För mig handlar det inte om att jag använder fel skor när jag springer osv...Det är en engångsföreteelse som satte igång allt. Har aldrig haft problem tidigare.
Dåligt konstgräs i kombination med nya fotbollsskor som inte sjönk ner i "gr

Jag gick onödigt länge med min hälsena, men det som känts bra för mig är Shock wave therapy. Hälsenan känns som ny efteråt. Det och tåhävningar är sjukgymnastens recept för mina problem.

Excentriska tåhävningar brukar fungera bra när hälsenan börjar krångla. Använde mej av det senast i maj och efter ett par dagar blev det bättre. Men det bästa är att fortsätt med övningar ett tag efter att man tror att man är frisk!

Precis. Länken som Kerstin skickade är utmärkt och har hjälpt mig många gånger. Jag kör den även i förebyggande syfte.

excentriska tåhävningar och ingenting för att dämpa inflammationen. Det är ökad inflammation som läker senan.
Lycka till