Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej,
Jag har idag inte speciellt mycket utrustning hemma för underhåll och reparation av cyklar. I och med att jag strax blir lycklig ägare av en lite bättre cykel ( Fokus Mares Cross) tänkte jag att jag skulle se till att ha det som behövs för att hålla

Finns utmärkta verktygssatser i olika prisklass. Köp kvalitetsverktyg....
Sedan tillkommer Plastklubba, momentnycklar och vanliga handverktyg

Däckjärn 3 st.
Vevlageravdragare
Vevarmsavdragare
Kedjebrytare
Frikransavdragare
Ev kedjepiska
Ekernyckel (i rätt storlek obs)
Insexnycklar 2, 3, 4, 5, 6, och 8 mm
Fasta nycklar 7, 8, 9 och 10 mm
Stjärnskruvmejsel
Plattskruvmejsel
Kedjetvättare
Park Tools

Sedan tillkommer alltid
BILD:http://i31.twenga.com/3/tp/66/19/4564695660990186619vb.png
för den välutrustade Cyklisten

Du behöver i vissa fall torx-nycklar också, för exempelvis skivbromsskivor.
Pedalnyckel för de pedaler som inte tar insex.

Överkurs:
En del fasta nyklar, som 10,11, 12, 13, 14 och 15.
Haknyckel för låsringen.

Jag brukar packa med gummihandskar ocj jag s

Om man ska meka mycket verkar det rätt smidigt med ett sådant där ställ man sätter fast cykeln i (har för mig att det finns billigt på Biltema, ingen aning om det är bra)

En fotpump med manometer kanske inte heller vore helt fel ?

Olja, någon form av tvättmedel (allt från YES Power till diesel debatteras här) till kedjan. Eventuellt monteringpasta för karbon om du har sådana delar. Jag tycker även en bunt väl invanda svordomar kommer till pass. Sedan finns det olika mekguider på nä

Nu börjar listan ta form. Se ovan

Hur är det med olja - någon speciell sort som är bättre än de andra?

Vissa förespråkar fet olja i alla lägen, andra tunn olja i alla lägen. jag föredrar det sista. Hellre smörjer jag kedjan inför varje tur, än att behöva tvätta kedjan efter varje tur, för att den feta oljan dragit med sig halva Södertörn.

Jag kör med teflonolja på sprayburk. Funkar men det kanske finns bättre/billigare?