Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej
Jag gjorde i lördags en inspelning av en runda där jag promenerade (i olika tempo och med pauser) i skogen.
När jag i efterhand kollade passet så är genomsnittstempot c:a 7 min per km - dvs mycket snabbare än den promenad det var.

Kollade på kartan p

Rask gång är 6 km/tim. Det bör stämma med att promenad är 7 min/km. Lätt löpning tillryggalägger 7 km på 35 minuter (i min bok).

Funbeats inspelningsfunktion via en mobil ger inte lika exakt position som ex en garmin gps klocka vilket ibland ger snabbare hastigheter. Ett fenomen som framförallt uppstår om sträckan innehåller mycket svängar.

>>Rask gång är 6 km/tim. Det bör stämma med att promenad är 7 min/km. Lätt löpning >>tillryggalägger 7 km på 35 minuter (i min bok).

Nja, Anders, nu tror du blandade lite fel enheter 🙂 Rask gång är 6 km/tim = 10 min/km
Promenad kan nog vara 5 km/tim =

Nja, i det här fallet är det ju så att appen har mätt för lång sträcka eftersom hastigheten blev för hög.

Detta är ett väldigt vanligt fenomen även med GPS-klockor om man färdas riktigt sakta (helst står stilla ibland). Åtminstone om apparaten är inställ

Ja, Hans -- det blev lite fel med enheterna där. Redigeringsslarv... :@

Om bortser från siffrorna, så vill jag understryka att funbeat inte mäter rättvist.
Att den inte kan vara lika exakt som en Garmin är lätt att förstå, men det handlar mer om vilken app man har.
Numera använder jag Endomondo, som är betydligt mer exakt.
D

Jag har tidigare upplevt funbeats app bra på att mäta vid både löpning och promenad men detta pass blev helt skumt.
Har ju inte kollat så noga i appen, kanske finns det nån "smart recording" inställning, så man slipper fenomenet med vinglandet över stigen

Min funbeat-app mäter också väldigt dåligt,ca 100m fel per km.ska prova Endomondo nästa gång

Kan ju bero på telefonens GPS, och inte på appen...?

12