Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSå fungerar FunBeatIntensitetsskalan
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag skulle föredra om man förenklade intensitetsskalan lite för att få bättre överblick över träningen (med alla färger blir det lätt mosaikmönster och informationen går förlorad). Ett förslag skulle kunna vara att klassa sin träning efter vilken pulszon

Håller med dig Tobias det verkar vara ett bra förslag.Sen tycker jag inte rosa färg ska symbolisera det mest ansträngande!!

Fast du kan ju göra en egen skala utefter de där pulszonerna. Det är väl bara att bestämma sig för vilken färg och intensitet som motsvarar vilken pulszon.

Intensitetsskalan är väl egentligen samma som Borgskalan tror jag och det finns en poäng med att det inte är en statisk koppling mellan pulszon och Borgskolan.

Nämligen att det finns ingen direkt koppling dem emellan. En bra dag när allt flyter och man s

Jag skulle inte tycka att det var särskilt bra. Dels för att jag är van vid att använda borgskalan, men framförallt för att jag har registrerat enligt borgskalan en längre tid. Byter man då system går det inte längre att jämföra värdena från år till år t.

Man får välja vilken skala man vill ha i inställningarna?

Pulszonerna är inte statiska - de ändrar sig när man tränar.

Jag skulle i så fall vilja ha 4 zoner:
Under nedre gräns för aerob zon
Aerob zon (dvs upp till aerob tröskelpuls)
Anaerob zon (dvs mellan aerob och anaerob tröskel)
Över anaerob tröskel.

Dessa

Borgskalan (intensitetsskalan) är en självskattningsskala för upplevd ansträngning. Pulszoner är väl däremot något som mäts med pulsklocka och liknande otyg. Något sånt släpar man ogärna med sig när man är ute, så inget byte till pulszoner, tack!!

Man kan väl självskatta ansträngningen lika bra på båda skalorna tycker jag. Faktum är att även Borgskalan från 6-20 har pulsen som utgångspunkt, från vilopuls 60 till maxpuls 200. Generaliserat och avrundat förstås, men pulsen finns faktiskt i bakgrundsa

Gillar skalan som den är, men däremot hade jag uppskattat om färgerna ändrades så de följde en glidande skala.

12