Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervaller innan tävling
You need to log in to create posts and topics.

Hur nära inpå tävling kan man köra VO2max-intervaller? Skall springa orientering söndag morgon, kan jag köra mina intervaller idag utan att lagkompisarnsa tittar snett? Står lite i valet och kvalet, har ju andra mål också.

VO2Max-intervaller idag ska absolut inte vara några problem. Det som bör undvikas nära inpå är stor träningsvolym och mjölksyraintervaller.

Men är inte V02max just intervaller med mjölksyra?

Inte den typ av blodsmakande intervaller som normalt sett åsyftas... 🙂 De är betydligt mer anaeroba än VO2Max-intervaller.
Inte ens den absoluta eliten kör sådana intervaller särskilt ofta.

VO2Max intervaller är väl inte så speciellt mjölksyratunga? I Sådant fall utförs de nog fel. Körde själv ett VO2Max pass på 6x1200m i 3:25 tempo i början av veckan. Vilan mellan dem var 3 minuter.

Jag brukar medvetet utsätta kroppen för lite mer mjölksyr

VO2max är ju träning vid hastighet för maximal syreupptagning, därav namnet. Typiska VO2maxintervaller varar mellan 3 och 5 minuter och man kör normalt inte mer än 4-5, kanske 6 stycken. Fler ska man inte orka med. Durationen på arbetssegmenten behöver va

Robert R: Håller med om det mesta. Däremot kan du köra 15/15 eller 30/30 intervaller då du börjar din vo2max träning. Troligen har man inte pannbenet att hålla VO2Max fart i 4 minuter i början av sin träning.

Jag kör 5x3min, pulsen ligger på 91-92% i slutet av intervallerna. Hastigheten är så snabbt som jag testat köra i 6 minuter (ungefär, jag är ovan vid snabb slätlöpning), dvs 3:50/km.