Quote from Guest on 4 August 2010, 10:52Hur nära inpå tävling kan man köra VO2max-intervaller? Skall springa orientering söndag morgon, kan jag köra mina intervaller idag utan att lagkompisarnsa tittar snett? Står lite i valet och kvalet, har ju andra mål också.
Hur nära inpå tävling kan man köra VO2max-intervaller? Skall springa orientering söndag morgon, kan jag köra mina intervaller idag utan att lagkompisarnsa tittar snett? Står lite i valet och kvalet, har ju andra mål också.
Quote from ellen olsson on 4 August 2010, 11:02VO2Max-intervaller idag ska absolut inte vara några problem. Det som bör undvikas nära inpå är stor träningsvolym och mjölksyraintervaller.
VO2Max-intervaller idag ska absolut inte vara några problem. Det som bör undvikas nära inpå är stor träningsvolym och mjölksyraintervaller.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 11:45Men är inte V02max just intervaller med mjölksyra?
Men är inte V02max just intervaller med mjölksyra?
Quote from ellen olsson on 4 August 2010, 11:56Inte den typ av blodsmakande intervaller som normalt sett åsyftas... 🙂 De är betydligt mer anaeroba än VO2Max-intervaller.
Inte ens den absoluta eliten kör sådana intervaller särskilt ofta.
Inte den typ av blodsmakande intervaller som normalt sett åsyftas... 🙂 De är betydligt mer anaeroba än VO2Max-intervaller.
Inte ens den absoluta eliten kör sådana intervaller särskilt ofta.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 14:43VO2Max intervaller är väl inte så speciellt mjölksyratunga? I Sådant fall utförs de nog fel. Körde själv ett VO2Max pass på 6x1200m i 3:25 tempo i början av veckan. Vilan mellan dem var 3 minuter.
Jag brukar medvetet utsätta kroppen för lite mer mjölksyr
VO2Max intervaller är väl inte så speciellt mjölksyratunga? I Sådant fall utförs de nog fel. Körde själv ett VO2Max pass på 6x1200m i 3:25 tempo i början av veckan. Vilan mellan dem var 3 minuter.
Jag brukar medvetet utsätta kroppen för lite mer mjölksyr
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 17:54VO2max är ju träning vid hastighet för maximal syreupptagning, därav namnet. Typiska VO2maxintervaller varar mellan 3 och 5 minuter och man kör normalt inte mer än 4-5, kanske 6 stycken. Fler ska man inte orka med. Durationen på arbetssegmenten behöver va
VO2max är ju träning vid hastighet för maximal syreupptagning, därav namnet. Typiska VO2maxintervaller varar mellan 3 och 5 minuter och man kör normalt inte mer än 4-5, kanske 6 stycken. Fler ska man inte orka med. Durationen på arbetssegmenten behöver va
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 18:45Robert R: Håller med om det mesta. Däremot kan du köra 15/15 eller 30/30 intervaller då du börjar din vo2max träning. Troligen har man inte pannbenet att hålla VO2Max fart i 4 minuter i början av sin träning.
Robert R: Håller med om det mesta. Däremot kan du köra 15/15 eller 30/30 intervaller då du börjar din vo2max träning. Troligen har man inte pannbenet att hålla VO2Max fart i 4 minuter i början av sin träning.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 18:57Jag kör 5x3min, pulsen ligger på 91-92% i slutet av intervallerna. Hastigheten är så snabbt som jag testat köra i 6 minuter (ungefär, jag är ovan vid snabb slätlöpning), dvs 3:50/km.
Jag kör 5x3min, pulsen ligger på 91-92% i slutet av intervallerna. Hastigheten är så snabbt som jag testat köra i 6 minuter (ungefär, jag är ovan vid snabb slätlöpning), dvs 3:50/km.