Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervallfråga
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en fråga ang. intervaller. Jag brukar köra intervaller i form av 1000m i 3.30 tempo med 2 min aktiv vila mellan varje. Nu börjar det känns som det skulle gå att öka farten ytterligare på dessa pass. Men nu undrar jag om jag ska öka farten eller mi

6x1000 låter som klassisk VO2max-träning. Känns det lätt skulle jag antingen öka farten, lägga på tvåhundra meter eller köra någon upprepning till - 3-5 minuter är en bra tid för den typen av fartsegment, så 3:30 är i nedre delen av spannet. Två minuters

Om det ska vara ett VO2max-pass tycker jag att 6km är tillräckligt långt. Om du lägger på en upprepning till blir det 7 km, och det skulle åtminstone vara svårt för mig att ligga på maxintensitet så länge. Vilan ska inte heller vara kortare på VO2max-pass

eller springa i fyra minuter och sedan vila två till nästa fyraminuters intervall.

Spring fortare. Eftersom du blir bättre o bättre behöver du vänja även teknik (steg) och styrka vid den högre fart du klarar att hålla. Snabbheten på distans handlar ju inte bara om flås, utan även om löpeffektiviteten

Den ena (tids)intervallen tar inte bort den andra (tids)intervallen ur träningssynpunkt.
Har svårt att tänka mig att Musse enbart springer distans eller 1000 meters-intervaller.

Apropå Musse så såg jag ett inslag på sporten för länge sen där han körde 20x400 m .... kanske är lite omväxling 🙂

Det är väl ett inte helt ovaligt upplägg att lägga korta intervaller på nyckelpasset under tidig vårvinter, VO2max på försäsong för att sedan fokusera på tröskelpass när formen ska toppas. Tröskelträning körs isf. som prio två fram till toppningsveckorna,

Tack för alla intressanta svar.

20 x 400 var väldigt vanligt bland medeldistansare på den tiden jag var aktiv. Vi 400m-löpare körde lite färre, t ex 10 x 400 och eller kortare som 4 x 400 + 4 x 200 + 4 x 100